Ford werkt aan Ranger stekkerhybride

Vergroot foto
Door: BV 27-02-2021

Ford kondigde het al aan: uiterlijk tegen 2026 zullen conventionele brandstofmotoren uit het gamma verdwijnen en zullen alleen nog plug-in hybrides en compleet elektrische auto’s aangeboden worden. Een aankondiging die je ook bij andere automerken nog mag verwachten. Europese uitstootbeperkingen laten immers weinig ruimte voor een alternatief tracé.

Elektrische bedrijfsvoertuigen van Ford

De strategie van Ford slaat echter alleen op personenwagens, maar ook de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen zal in de toekomst niet uitblijven. Ook die krijgen immers de wurggreep van almaar strengere uitstootnormen om de nek. Dat Ford werkt aan een Ranger pick-up met stekker, mag dan ook niet verbazen.

Ford Ranger Plug-in Hybrid

Officiële bevestiging van de toekomstige (gedeeltellijk) emissievrije variant is er nog niet, maar er zijn inmiddels wel al opvallend veel details over uitgelekt. Het zou gaan om een combinatie van een 2,3l viercilinder turbo-benzinemotor in combinatie met de obligate elektromotor. De twee samen zouden zo maar eventjes 362pk en 680Nm trekkracht kunnen opleveren. Wat de gevolgen zijn voor het sleep- en laadvermogen van de Ranger - niet onbelangrijk gezien z’n utilitaire roeping - is nog onbekend.

Ondanks de grote trekkracht van elektromotoren, zijn stekkerhybrides en elektrische auto’s met een behoorlijk sleepvermogen omzeggens niet beschikbaar, of op z’n minst erg zeldzaam. Misschien vormt de plug-in Ford Ranger straks een uitzondering.

Geef commentaar
comments by Disqus