Volkswagen in zwaar weer door aprilgrap

Vergroot foto
Door: BV 01-04-2021

Ook de autosector gooit graag een aprilvisje uit. Voor de marketingjongens van automerken is immers vooral van belang dat er over het merk geschreven wordt. Een leuke grap is een ideale manier om het merk in nieuwsoverzichtjes te krijgen. Subaru introduceerde een parkeervlag die uit het dak van je auto komt als je hem op een parking zoekt. BMW kondigde aan dat ze vanaf 2022 geen richtingaanwijzers meer op haar auto’s zou plaatsen. Onschuldig vertier zou je zeggen, al leverde de grap van BMW vooral sarcastische commentaren op die suggereerde dat de bestuurders van auto’s van het merk "niet de meest sociale weggebruikers zijn". Misschien was de grap niet zo oordeelkundig gekozen.

Wanneer is de grap geen grap meer?

De grootste inschattingsfout werd echter gemaakt door de Amerikaanse tak van Volkswagen. Dat koos niet voor een vals persbericht. Het zette al dagen geleden tijdelijk een ogenschijnlijk serieus persbericht over een naamswijziging tijdelijk online. Het persbericht was gedateerd op 29 april, waardoor het leek op een foutje van de communicatiedienst. Volkswagen kondigde er een naamswijziging naar Voltswagen in aan. Kwestie van de elektromobiliteit van het merk meer in de verf te zetten. Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Zoals verwacht werd het bericht opgemerkt door heel wat nieuwsinstanties. En dan wordt het een beetje problematisch… die vroegen immers bevestiging aan het bedrijf, dat de naamswijziging via verschillende kanalen bevestigde.

Volkswagen liegt wéér!

Volkswagen ligt nu danig onder vuur in de VS. Het wordt immers beschuldigd van het verspreiden van verkeerde informatie. Media en publiek hebben het moeilijk om er de grap in te zien, nota bene van de aanstichter van het dieselschandaal. Volkswagen pleegde daarin fraude op grote schaal. Of wat simpeler gezegd: het loog.

Intussen moeit zelfs de Amerikaanse beurswaakhond zich met de zaak. Na de (valse) aankondiging, ging de koers van VW-aandeel immers met 5 procent de hoogte in. Nogal wat analisten zien daarin bewijs voor een ‘ecobubbel’. Het volstaat om een verwijzing naar elektromobiliteit in de naam te hebben om plots als bedrijf meer waard te zijn.

Boetes dreigen

Op koersmanipulatie en het verspreiden van verkeerde informatie, staan daar strenge straffen. In het verleden liep onder meer Tesla-baas Elon Musk al tegen de lamp met z’n grote mond.

Na recordboetes voor Volkswagen in het dieselschandaal, is nu andermaal niet uitgesloten dat de Duitsers straks een gepeperde rekening krijgen.

Geef commentaar
comments by Disqus