Rolls-Royce: “pandemie helpt ons om meer te verkopen”

Vergroot foto
Door: BV 04-06-2021

Nu het er almaar meer naar uitziet dat de Europese overheden reeds op korte termijn een einde willen maken aan de carrière van de brandstofmotor, mag niet verbazen dat luxe- en sportwagenmerken steeds vaker verklaren elektrische aandrijving te zullen omarmen.

Eerste elektrische Rolls-Royce heet Silent Shadow

Bentley maakte eerder al wereldkundig dat ze binnen afzienbare tijd het gamma compleet zullen elektrificeren. In een optreden op Bloomberg TV erkende Rolls-Royce bij monde van CEO Torsten Müller-Ötvös dat ook zij een elektrisch model op de markt zullen brengen. Die komt er wellicht nog voor 2030 en zal Silent Shadow heten. Het bedrijf deponeerde die naam reeds.

De benaming van de elektrische Rolls is geïnspireerd op de Silver Shadow. Een klassiek gelijnde limousine die van 1965 tot 1980 de catalogus van het merk sierde. Dat de ‘Silent’ verwijst naar het ontbreken van traditioneel motorgeluid (eigenlijk toch al nauwelijks hoorbaar in een Rolls-Royce), laat zich raden. Als basis voor het model zal de aanstormende BMW i7 - een concurrent voor de reeds voorgestelde Mercedes EQS - dienst doen. Er circuleren zelfs al batterijgroottes, van 90 tot 120kWh voor een rijbereik van minimaal 550 tot 700km. “Elektrificatie past perfect bij Rolls-Royce, omdat elektromotoren veel trekkracht opwekken en superstil zijn”, wist Ötvös nog.

De Britse luxefabrikant experimenteerde al met een auto met een elektrische aandrijflijn. Het stelde in 2011 al een experimentele, elektrische versie van de Phantom voor, de 102EX. Die werd toen niet weerhouden. Nu acht het merk de tijd wel rijp.

Pandemie zorgt voor meer verkoop

De topman wist ook nog aan te stippen dat de wereldwijde pandemie voor Rolls-Royce geen slecht nieuws betekende. De verkopen van het merk trekken zelfs aan. Volgens de CEO confronteert de pandemie mensen met hun sterfelijkheid en “kiezen ze ervoor om meteen van het leven te genieten en het niet uit te stellen tot later”.

Geef commentaar
comments by Disqus