Apple wil dat je smartphone ook je autozetel en airco bedient

Vergroot foto
Door: BV 14-10-2021

Tegenwoordig heeft elke nieuwe auto een interface voor een smartphone. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop de integratie van telefoon-, navigatie- en muziekfuncties gebeurt. In het eerste geval is de auto de baas. De gebruiker opereert dan vanuit het systeem van de auto en er worden hooguit wat gegevens uit de telefoon opgevist. Het tegenovergestelde bestaat ook. Bij Apple heet dat Carplay, voor Android telefoons is dat Android Auto. Daarbij neemt de telefoon eigenlijk een deel van het infotainmentsysteem van de auto over.

Liever de interface van Apple of Google?

Bij CarPlay en Android Auto krijgt de gebruiker steevast dezelfde interface te zien, ongeacht de auto waarin hij die gebruikt. De systemen zijn omwille van die vertrouwdheid niet zelden gebruiksvriendelijker dan systemen van constructeurs, waarin per merk en soms zelfs per model grote verschillen zitten. Bovendien stelt het de gebruikers in staat om eenvoudig gebruik te maken van software van onafhankelijke ontwikkelaars. Google Maps of Waze voor navigatie en Spotify of Tidal voor muziek bijvoorbeeld.

Meer functionaliteit

De elektronicafabrikanten willen de functionaliteiten van smartphones in een auto graag verder uitbreiden. Sommige iPhones kunnen reeds gebruikt worden om de auto te vergrendelen of ontgrendelen. Volgens persagentschap Bloomberg loopt bij Apple inmiddels een ontwikkelingsproject onder codenaam ‘Ironheart’ dat de smartphone meer doorgedreven controle over de systemen in de auto moet geven. Er wordt gedacht aan de volume- en geluidsafstelling van de geluidsinstallatie. Maar Apple wil eigenlijk ook dat je bijvoorbeeld je airco of zetelverwarming via de telefoon-interface kan bedienen.

Tegengestelde belangen

Automerken bouwen functies als CarPlay in omdat klanten erom vragen. Maar de relatie met de grote elektronicagiganten is gespannen. Er worden immers nu al flinke hoeveelheden data geoogst. Automerken werken net als de grote elektronicabedrijven aan verdienmodellen die op die data gebaseerd zijn. Automerken willen dat voordeel liever niet opgeven.


Geef commentaar
comments by Disqus