Honda S2000 nog beter

Honda S2000 nog beter
Bekijk 17 foto's
Door: BV 08-10-2003
Honda heeft de sowieso al schitterende S2000 nog verbeterd. Bij een eerdere facelift werden vooral oppervlakkige wijzigingen aangebracht; dit maal wordt naast het uiterlijk ook de techniek opgefrist. De 240pk sterke 2-liter krachtbron van de huidige S2000 wordt immers opgeboord naar een inhoud van 2,2l. Het maximumvermogen van 240pk bleef ongewijzigd, maar het komt wel eerder vrij. Voorheen moest je de toerenteller tot een ronduit criminele 8.300t/min jagen. Dat toerental zakt nu 500 omwentelingen naar 7.800t/min., zonder dat de toerentalbegrenzer daarom sneller tussenkomt. Het maximumkoppel ging wel een beetje de hoogte in en bedraagt nu 218Nm bij 6.500t/min. Door de aanpassing stijgt het beschikbare vermogen en koppel tussen 1.000 en 8.000t/min met 4 à 10% wat de rijdbaarheid ten goede komt.

De kort schakelende zesbak krijgt aangepaste overbrengingsverhoudingen. De eerste vier versnellingen werden met 4% ingekort terwijl de zesde verlengd werd om meer auditief comfort en zuinigheid te bieden bij lange autostraderitten. Honda monteert een bredere bandenmaat (215/45 vooraan en 245/40 achteraan) en gebruikt 17-duims lichtmetaal. Daardoor kan het remsysteem vooraan voorzien worden van grotere geventileerde schijven. Het systeem moet meer feedback geven aan de bestuurder en een groter uithoudingsvermogen hebben zodat fading later optreedt. De bredere bandenmaat zorgt tevens voor een snediger weggedrag en een betere controleerbaarheid op de limiet. Met datzelfde doel zorgden de ingenieurs voor een aangepaste afstelling van de dubbele-wishbone-ophanging. Die werd vooraan wat stugger en achteraan wat zachter. De ideale gewichtsverhouding ( 50:50 ) blijft ongewijzigd, maar aangezien de achterzijde een tikkeltje lager ligt, zakte ook het zwaartepunt een beetje. Omdat de passagiers bijna bovenop de achterophanging zitten in de (omwille van de centraal achter de voorwielen gemonteerde krachtbron) naar achteren geschoven cockpit, komt de versoepeling van de achterophanging ook het comfort ten goede.

De spurt naar 100km/u zou nauwelijks sneller gaan dan de 6,2sec die de wagen nu laat optekenen, maar de topsnelheid ging wel omhoog; van 241 naar 249km/u.

Het uiterlijk werd bedacht met de klassieke facelift-items. Er zijn hertekende lichtunits voor- en achteraan en de voorbumper krijgt een grotere luchthapper voor een betere beademing van de motor en een stoerder uiterlijk. In de hertekende achterbumper maken de twee ronde uitlaten plaats voor grotere ovalen exemplaren. Het interieur wordt weer helemaal bij de tijd met vooral een toename van de zilverkleurige accenten en een verbeterde ergonomie. De middenconsole werd herzien, het digitale instrumentenbordje -geïnspireerd op de F1- heeft een nieuwe lay-out, de audio-installatie wordt opgewaardeerd en er is meer ruimte voor de schouders en de ellebogen dankzij hertekende deurpanelen.

De aanpassingen zijn alleszins van toepassing voor de Amerikaanse markt, maar we verwachten een nagenoeg identieke versie voor het oude continent. Honda zelf bevestigt voor Europa enkel de komst van een uiterlijk aangepaste versie in de loop van 2004 en geeft geen gegevens vrij aangaande eventuele technische wijzigingen.

Geef commentaar
comments by Disqus