Waarom de Renault Avantime een klassieker wordt

De Renault Avantime is tegenwoordig al bijna 15 jaar oud. Dat betekent dat de geschiedenis klaar staat om z'n oordeel te vellen. Gaat hij de vergeetput in of wordt het een geliefde klassieker? Dit is waarom het het laatste wordt...

Hij is uniek

Aparte creaties doen het als classic car altijd beter, ook al zijn ze beschimpt in hun eigen tijd. En het wordt niet veel meer apart dan deze monovolume Coupé.

Beperkte oplage

De Avantime stond van 2001 tot 2003 in de catalogus van Renault. Hij werd lauw onthaald en daarom zijn er niet meer dan 8.557 stuks van gebouwd.

Technische aardigheidjes

Een goede klassieker blinkt uit op meer dan een vlak. Technisch was de Avantime niet zo speciaal, maar hij had wel enkele leuke vondsten. Een flank zonder B-stijl en een gigantisch panoramisch dak dat een bijna-cabrio-gevoel gaf en deuren die niet alleen naar voor, maar ook nog eens naar buiten scharnierden bijvoorbeeld.

Drama

Een goed verhaal verkoopt. En het heeft drama. Nadat Renault bij de eeuwwisseling zelf ging instaan voor de productie van de Espace, zat autofabriek Matra zonder opdrachten. Het investeerde daarom zelf fors in deze Avantime. Het werd een grote verliespost die in aanzienlijke mate bijdroeg tot het verdwijnen van deze grote naam uit de automobielgeschiedenis.

Exclusief, maar niet moeilijk

Als er wat misloopt met de dragende aluminium dakconstructie, heb je wat voor. Maar voor de rest is de Avantime eigenlijk een Renault Espace. Voor motoren en transmissies zijn er dus letterlijk bergen onderdelen (nieuw of in occasie) te vinden. Hij is dus exclusief én makkelijk tegelijk. Een zeldzame combinatie.

Geef commentaar
comments by Disqus