Dit was de eerste 4x4 van Porsche

Bekijk 10 foto's
Door: BV 15-09-2018

Binnenkort vervoegt de Cayenne Coupé het SUV-aanbod van Porsche. Het uitgelezen moment om even de geschiedenisboeken in te duiken en te kijken wanneer de fascinatie van het merk met terreinwagens (echte dan, niet de pronkmodellen die er tegenwoordig in de catalogus staan) begon.

Kubelwagen?

Onherroepelijk moeten we daarvoor de geschiedenis induiken naar de zwartste periode van vorige eeuw. Dictator, massamoordenaar en dikke kameraad van de familie Porsche. Adolf Hitler had in het kader van zijn Nationaal-socialistische-programma immers een ‘auto voor het volk’ beloofd. Dat werd de Kever, die pas na de oorlog in productie werd genomen. Maar Porsche ontwikkelde al tijdens de oorlog de Kubelwagen en de amfibische Schwimmwagen op dezelfde technische basis, naast nog enkele meer bizarre afgeleiden zoals deze namaak-tank. Die Kubelwagen is dan ook de eerste door Porsche ontwikkelde terreinwagen. Maar die kreeg in productievorm nooit de naam Porsche opgekleefd.

Porsche 597 Jagdwagen

Die eer gaat naar de in 1955 voorgestelde Porsche Jagdwagen. Eigenlijk, ook al lees je dat bij Porsche niet, een doorontwikkeling van de Kubelwagen. Het Duitse leger was halverwege de jaren vijftig immers op zoek naar een licht, flexibel en snel inzetbare terreinwagen en Porsche realiseerde zich dat ze daarvoor het recept al in de kast had liggen. Er werd natuurlijk aan gesleuteld, onder meer door er de 50pk sterke 1,6l benzinemotor uit de Porsche 356 in te leggen.

Klimmen, drijven…

De Porsche 597 Jagdwagen kon nog uitpakken met een inschakelbare vierwielaandrijving, een onafhankelijke ophanging, een vierbak met een extra specifieke terreinversnelling en een leeggewicht van amper 870kg. De Jagdwagen kon niet alleen een hellingshoek van 65 graden aan of een topsnelheid van 100km/u halen - omdat hij geconstrueerd was rond een waterdichte kuip, kon die zelfs drijven. Dat maakte het voertuig ideaal voor het oversteken van rivieren. Als gevolg hiervan werden vroege versies van het voertuig zonder deuren gebouwd.

De Jagdwagen werd in 1955 aan de Duitse regering aangeboden en later aan Britse en Franse legers getoond. Porsche bleef het model ontwikkelen in voorbereidingen voor de productie, maar het overheidscontact werd uiteindelijk toegekend aan Auto Union (later Audi) en het project stierf een stille dood.

Exclusief model

Porsche bouwde in het totaal 71 Jagdwagens, waarvan er nog zo’n vijftig bestaan.

Geef commentaar
comments by Disqus