Saab 9-3 Sport-Hatch 1.9 TTiD by Hirsch Interieur

Saab 9-3 Sport-Hatch 1.9 TTiD by Hirsch
Bekijk 19 foto's
Door: BV 31-10-2008

Saab dankt z'n bestaansrecht aan een niet comformistisch cliënteel. En dat is een meevaller voor de Zweden. Want objectief gezien hebben de plastics, knopjes en boordinstrumenten van de 9-3 hun beste tijd gehad. Wie de eerste perceptie laat voor wat het is, kan de kwaliteiten van het model gaan appreciëren. Z'n wijzerplaat met groene verlichting mag zich misschien niet van de laatste trends bewust zijn, ze is wel perfect afleesbaar, duidelijk en compleet. En de Nightpanel-functie (waarmee je 's nachts alle niet essentiële boordinstrumenten dooft) blijft briljant, vooral op onverlichte wegen. Het stuur valt goed in de hand en het zitmeubilair is zowel voor- als achteraan ergonomisch doordacht. Het mag dan wel een Aero zijn (met sportzetels), de nadruk blijft duidelijk op comfort liggen. Een beetje meer zijdelingse steun had gemogen.

Dezelfde ‘rijpe' indruk krijgen we bij de middenconsole. Die werd bij de laatste facelift nog grondig herschikt. Je wordt -onder meer in de weergave van het GPS-systeem- met de leeftijd van het model geconfronteerd, maar alle knoppen staan logisch geplaatst en de bediening is kinderspel.

Het opbod aan centimeters in het segment van de gezinswagens ontgaat Saab compleet. Niet dat deze 4,63m lange break een kleintje is, maar de Zweden verkwisten wat centimeters in de vormgeving. Daarom is de binnenbreedte ter hoogte van de ellenbogen lager dan wat we gewend zijn (zeker als we kijken naar concurrenten à la Mondeo, Passat en Insignia) en moet je het achteraan met minder beenruimte stellen. Maar -laat dat duidelijk zijn- van plaatsgebrek is geen sprake. Je kan binnenin vier volwassenen parkeren zonder dat die enige reden tot klagen hebben.

De kofferruimte is geheel egaal vormgegeven en ook hier sneuvelen geen records. Er past 450l in (volgens SAE-norm) en met de achterbank in de meest onderdanige positie haal je een laadvolume van 1.273l.

Geef commentaar
comments by Disqus