Ford Ka 1.2 benzine Interieur

Ford Ka 1.2 benzine
Bekijk 47 foto's
Door: REDACTIE 02-01-2009

De frisse aanpak van de buitenkant zet zich gelukkig door in het interieur van de nieuwe Ka, die daarmee grondig breekt met het verleden. De oorspronkelijke Ka uit 1996 mag dan al niet ieders smaak zijn geweest, zijn uiterlijk wekte verwachtingen naar de interieuraankleding die absoluut niet werden ingelost. Anders dus bij de nieuwkomer die verwelkomt met een fris ogend interieur en de koper opmerkelijk veel aankledingmogelijkheden biedt. Bij de lancering van de nieuwe Ka is er keuze uit twee uitrustingsniveaus: Ambiente en Titanium.

Voorin is men hoog gezeten, een positie die door heel wat vrouwelijke verkeersdeelnemers zal gesmaakt worden. De zetels bieden behoorlijk steun en laten zich voor deze autocategorie bijzonder positief opmerken. Wij vonden bij ons testexemplaar een hoogteregeling op de bestuurderszetel, onderdeel van het 'Seat Upgrade Pack' dat voor 180 euro in de prijslijst verschijnt en voorziet in een opbergvak onder de passagierszetel, hoofdsteunen achteraan, een in twee gelijke delen neerklapbare achterbank en ISOFIX-bevestigingspunten. Op de rugleuningen van het voorste zitmeubilair vonden we handige opbergtassen. Ook de kaartenbakken in de portieren bieden een behoorlijk praktische berging. Voor- en achteraan de middentunnel zit een enkele bekerhouder. De schakelpook wordt op een 'plateau aangeboden' en ligt zeer aangenaam in de hand. De toetsen voor de elektrische ruiten staan er net boven. Onze testwagen bood een automatische stand voor de ruitbediening aan bestuurderszijde. Nog een trapje hoger vinden we de klimaatregeling in de middenconsole. De testwagen verscheen met een automatische airco, standaard voor de Titanium en optie voor de Ambiente (1100 euro / 750 euro promo). De radio/CD-combinatie zit hoog in het dashboard ingebouwd onder een overkapping. We slaagden er echter niet in om de zendernamen te laten verschijnen op het display, wat vandaag een evidentie zou moeten zijn. Verder zijn de verschillende toetsen uiterst onhandig te bedienen: ze zijn te klein en geven pas contact wanneer men de zachte vlakjes diep induwt, wat niet alleen lastig is, maar zelfs gevaarlijk tijdens het rijden. Gelukkig kan men voor de belangrijkste functies gebruik maken van de stuurwielbedieningen, die wel goed blijken te werken. Helemaal onderaan de middenconsole zat bij onze testwagen een USB-aansluiting voor een draagbare muziekspeler. Dat is een element uit het optionele 'Connectivity Pack', dat verder voorziet in Bluetooth handenvrij bellen en zelfs 'Voice Control', al werkt dat laatste enkel voor Engels-, Frans- of Duitstaligen. Bij de lancering kost het 'Connectivity Pack' 300 euro; normaal is dat 400 euro. Een leuk extraatje zijn de beide netjes links en rechts onderaan de middenconsole. Ze kunnen een GSM en muziekspeler vasthouden, zodat deze attributen niet gaan rondslingeren in de wagen en tevens in de nabijheid van de aansluitpunten - 12 V / USB - verankerd blijven. Onder de instrumentenkap vinden we naast het te verwachten kwartet - snelheidsmeter, toerenteller, koelvloeistoftemperatuur en tankinhoud - ook een zeer goed afleesbaar en informatief display met o.a. waarschuwing voor ijzel en aanduiding van de buitentemperatuur. Een boordcomputer is standaard vanaf de basisversie.

De koffer slikt minimaal 224 liter, wat 20% meer is dan het voorgangermodel. De rugleuning van de achterbank kan in twee gelijke delen neergeklapt worden ('Seat Upgrade Pack' à 180 euro), wat niet resulteert in een vlakke laadvloer, maar het laadvolume wel flink vergroot tot 747 liter. Daarbij moeten de hoofdsteunen niet afgenomen worden, wat zeker een pluspunt is. Behoorlijk lastig in de dagelijkse praktijk is daarentegen de vaststelling dat de koffer slechts met de sleutel kan geopend worden. Een ontgrendeling vanuit het interieur zochten we tevergeefs. De afstandsbediening van onze testwagen toonde wel een knop voor de kofferontgrendeling, doch die bleek slechts fantasie en dus niet te werken!

Net als voor het exterieur stelt Ford drie gedurfde stylingpakketten voor met dezelfde benamingen - Grand Prix, Tattoo en Digital Art - voor het interieur. Ze kunnen los of in combinatie met de buitenafwerking gekozen worden. Onze testwagen maakte zijn opwachting met het aantrekkelijke 'Interieur Pack - Tattoo - Leder', dat 1150 euro wordt aangerekend en tevens zetelverwarming omvat. Er is echter geen verklikker voor de zetelverwarming en de knop (aan/uit) zit wat onhandig onderaan de zetelconsole.

Geef commentaar
comments by Disqus