Suzuki Alto 1.0 GLX Conclusie

Suzuki Alto 1.0 GLX
Bekijk 18 foto's
Door: BV 14-03-2009

De Suzuki Alto viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Vandaag zijn we aan de 7e Alto-generatie toe, een automodel waarvan al 9 miljoen stuks werden gebouwd. De nieuwste generatie mikt op een doelgroep tussen 18 en 30 jaar, beginnende automobilisten, een hoofdzakelijk vrouwelijk publiek en kopers met een lager inkomen. Daarmee past de Alto helemaal in de huidige crisis, wanneer mensen meer aandacht hebben voor kleine wagens. Suzuki profileert zich zeer nadrukkelijk met kleine auto's. In eigen land voert de Swift de populariteitslijst aan. Voor het jaar 2009 verwacht men in België 35% aandeel voor de Swift, 19% voor de Alto, 15% voor de Splash en eveneens 15% voor de SX4.

Het concurrentieveld rondom de Suzuki Alto is bijzonder woelig. We stippen vooral het trio Citroën C1 à 9.000 euro, Peugeot 107 à 9.230 euro en Toyota Aygo à 9.445 euro aan. Met stip noteren we de nog gloednieuwe Ford Ka, te hebben vanaf 9.500 euro, zonder de Hyundai i10 uit het oog te verliezen vanaf 8.999 euro catalogusprijs.

De nieuwste Alto-generatie oogt best aantrekkelijk en modern. Jammer genoeg volgt het interieur niet dezelfde designaanpak. Hier vallen teveel harde plastics op en een matige afwerkingskwaliteit. Het grootste probleem is echter het gebrek aan levendigheid van de kleine 1.0 3-cilinder. De motor moet constant in de toeren gejaagd worden om enige trekkracht te laten voelen en dat resulteert in een lawaaierige werking, onnodig meerverbruik en onvermijdelijk ook meer vervuiling.

Als grootste troef houdt de Suzuki Alto zijn prijs achter de hand, geholpen door de fiscale maatregelen van de overheid voor auto's die een lage CO2-uitstoot afficheren. Dat drukt zijn basisprijs van 8699 euro tot een bijzonder gunstige 6969 euro. In Wallonië kost hij nog eens 1000 euro minder, ofwel de peulenschil van amper 5969 euro!!! Deze best spectaculaire prijzen zijn bovendien inclusief 5 jaar garantie (max. 150.000 km) en mobiliteitsassistentie.

Geef commentaar
comments by Disqus