Suzuki Alto 1.0 GLX Inleiding

Suzuki Alto 1.0 GLX
Bekijk 18 foto's
Door: BV 14-03-2009

De Suzuki Alto viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. De eerste generatie zag in 1979 het levenslicht en was uitsluitend bestemd voor de Japanse thuismarkt. Het wagentje ontstond in die tijd vanuit de toenemende vraag naar een tweede auto binnen de Japanse gezinnen. Hij was dan ook voorbestemd als ‘vrouwenauto' en moest zeer betaalbaar zijn. Twee jaar later werd de Alto ook naar Europa verscheept. Vandaag zijn we aan de 7e Alto-generatie toe, een automodel waarvan al 9 miljoen stuks werden gebouwd. De nieuwste generatie mikt op een doelgroep tussen 18 en 30 jaar, beginnende automobilisten, een hoofdzakelijk vrouwelijk publiek en kopers met een lager inkomen. Daarmee past de Alto helemaal in de huidige crisis, wanneer mensen meer aandacht hebben voor kleine wagens. Suzuki profileert zich zeer nadrukkelijk met kleine auto's. In eigen land voert de Swift de populariteitslijst aan. Voor het jaar 2009 verwacht men in België 35% aandeel voor de Swift, 19% voor de Alto, 15% voor de Splash en eveneens 15% voor de SX4.

Maar Suzuki is niet alleen om met kleine wagens in de aanval te gaan. Het is opvallen hoe het aanbod in deze categorie de laatste tijd verjongd is. We kunnen niet om de Chevrolet Matiz heen, die zich op het laatste Brusselse autosalon nog als goedkoopste aanbod van het salon profileerde. Zijn officiële catalogusprijs begint vanaf 7.999 euro. Citroën zet zijn C1 officieel in de etalage à 9.000 euro rond, terwijl Peugeot 9.230 euro voor zijn 107 afficheert en Toyota zelfs 9.445 euro verwacht voor zijn Aygo. Zoals inmiddels ruimschoots bekend, rolt het trio samen van de band in Tsjechië. Bij Daihatsu is een Cuore te koop vanaf 8.890 euro en de schattige Fiat 500 is er vanaf 10.750 euro, al is dat een louter academisch gegeven. Heel ernstig te nemen is de nog gloednieuwe Ford Ka, te hebben vanaf 9.500 euro. Hyundai gooit de i10 in de strijd vanaf 8.999 euro catalogusprijs en Kia doet daar nog 9 euro af voor zijn Picanto 1.0 LX. Bij Renault is er een Twingo vanaf 8.700 euro en Subaru wil graag zijn Justy slijten à 9.990 euro. Heel wat drukte dus rond de nieuwe Suzuki Alto, die in basisversie een prijskaartje vanaf 8.699 euro draagt.

Geef commentaar
comments by Disqus