Renault Grand Scénic TCe 130 Inleiding

Renault Grand Scénic TCe 130
Bekijk 40 foto's
Door: REDACTIE 17-04-2009

Nadat Renault met de Espace in 1984 de aftrap gaf voor een explosieve ontwikkeling van een nieuwe koetswerkvariant in autoland - de monovolumewagen - manifesteerde het zich opnieuw als trendsetter door in 1996 met de Scénic het segment voor compacte MPV's open te breken. Voor Renault betekende dat een gok naar een totaal onbestaand marktsegment. De Scénic kreeg meteen de ruggensteun van de begeerde titel 'auto van het jaar' en op het einde van de eerste generatie (2002) was de Scénic in België goed voor ruim een kwart van de verkoop in de middenklasse en 9,2% van de totale autoverkoop! Eigenaardig genoeg duurde het vrijwel tot de voorstelling van de tweede Scénic-generatie vooraleer de concurrentie van zich liet horen...

De compacte MPV blijkt de ideale maat voor het gezin en de concurrentie bleef dan ook niet uit. Opel reageerde als eerste met de Zafira en kreeg later het gezelschap van Citroën met zijn Xsara Picasso. Sinds het debuut van de Scénic in 1996 werden er al 3,2 miljoen stuks van verkocht en het model neemt 10% van de totale Renault-productie voor zijn rekening. Tien jaar lang wist hij zijn plaats als marktleider binnen zijn categorie te handhaven. Wereldwijd opteren 29% van de kopers in het C-segment - ook wel de 'Golf-klasse' genoemd - voor een MPV-koetswerk. Eind 2008 moest de Renault Scénic enkel de Citroën C4 Picasso laten voorgaan, met 11,11% marktaandeel t.o.v. 9,61% voor wat de in België nieuw ingeschreven MPV's betrof. Het jaar voordien leidde Renault nog met 11,49% voor de Opel Zafira (7,63%). De Opel Zafira schoof in 2008 door naar een derde plaats met 8,12% marktaandeel en de Volkswagen Touran eindigde zesde met 4,54% aandeel.

Bij Renault loopt 30% van de Scénic-productie als 'Grand Scénic' van de band. Voor de derde generatie laat Renault de Grand Scénic zelfs voorgaan op het standaardmodel, dat eind juni bij de dealers toekomt. De Grand Scénic moet in zijn goedkoopste versie - de Authentique met 1.6 16V 110 pk benzinemotor - 20.550 euro kosten. Met een 105 pk diesel onder de kap wordt dat 22.600 euro. Het prijsverschil met de eind juni te verwachten nieuwe Scénic bedraagt 500 euro rond. Rechtstreekse concurrentie biedt de Citroën Grand C4 Picasso vanaf 21.850 euro voor de 1.6 Tentation. Citroën rekent 1000 euro extra voor de 'Grand'-versie van de C4 Picasso. Daarnaast heeft de Grand Scénic in theorie geen andere concurrenten, maar vanzelfsprekend is die er voor de Scénic wel. Zo is er de zeer populaire Opel Zafira vanaf 20.774 euro voor de 1.6 Essentia. Bij Ford is de C-Max gebaseerd op de Focus en vanaf 17.930 euro verkrijgbaar voor een 1.6i Ambiente. Bij Mercedes-Benz kan men de B-Klasse overwegen, met de B 150 BlueEfficiency à 21.780 euro als goedkoopste uitvoering. VW rijdt de Touran voor op basis van de Golf en wil graag 22.530 euro voor de 1.4 TSI als instapversie. Peugeot bewandelt eigen wegen met de 308 SW, die vanaf 21.550 euro voor een 1.6 Premium in de catalogus verschijnt. Vergeten we evenmin de Kia Carens aan te stippen - 17.890 euro voor de 1.6LX - en de Mazda 5 1.8 Challenge à 20.500 euro.

Geef commentaar
comments by Disqus