Renault Grand Scénic TCe 130 Rijgedrag

Renault Grand Scénic TCe 130
Bekijk 40 foto's
Door: REDACTIE 17-04-2009

Bij de introductie van de derde generatie Grand Scénic maken ook enkele nieuwe motoren hun opwachting. Het meest belovend is de gloednieuwe TCe 130, een 1400 turbo benzinemotor uit de Renault-Nissan alliantie. Het is een perfect voorbeeld van downsizing. Hij heeft een aluminium carter en een turbocompressor met enkelzijdige inlaat. Het profiel van de inlaatleiding werd gewijzigd ten opzichte van de atmosferische motor, zodat de inlaatlucht een wervelbeweging maakt in de verbrandingskamer, die de homogeniteit van het mengsel verbetert en resulteert in een hoger verbrandingsrendement. Een beter koppel onderin is het gevolg, zonder nadeel voor de prestaties bij hogere toerentallen. De continu variabele timing van de inlaatnokkenas verbetert de prestaties bij alle toerentallen en draagt bij tot de verlaging van het brandstofverbruik. De zuigers worden gekoeld door oliesproeiers. Met 130 pk vermogen en 190 Nm koppel neemt deze 1397cc genoegen met gemiddeld 7,1 l/100km en beperkt zijn CO2-uitstoot tot 168 g/km, voor de koetswerkversie met 5 zitplaatsen. Hij wordt gevolgd door een manuele zesversnellingsbak.

In de praktijk toont de TCe 130 zich veel vlotter dan de eveneens nieuwe dCI 16V 160 FAP, met nochtans meer vermogen en koppel. De diesel heeft bovendien last van een vervelend aangrijpende koppeling met een brutale aan/uit werking. De benzinemotor hangt mooi aan het gas en past onder alle omstandigheden bij het te verwachten gebruik van de Grand Scénic. Het is zeker geen racer, maar een aangename, werklustige motor voor alle werk. Het stuur is in hoogte en diepte regelbaar en de elektrische bekrachtiging werd volledig herzien. Ook hier laat de TCe zich weer aangenaam opmerken, terwijl de diesel kampt met het voor elektrische systemen al te kenmerkend gevoelloos en overbekrachtigd stuur.

Hoewel deze nieuwe Grand Scénic een weggedrag vertoont dat alsmaar beter aansluit bij een klassieke berline en minder last heeft van het 'busje'-gevoel waaraan de meeste MPV's lijden, kan hij schommelbewegingen slechts moeizaam onderdrukken wanneer het wat sneller over een bochtig parcours gaat. Banden die piepen en grip verliezen zijn er echter niet bij en de algemene balans valt dan ook positief uit.

Geef commentaar
comments by Disqus