VW Golf GTI 3-deurs Conclusie

VW Golf GTI 3-deurs
Bekijk 65 foto's
Door: REDACTIE 19-07-2009

De legendarische drie letters houden ons al 33 jaar in de ban en bij elke volgende GTI-generatie zijn de verwachtingen weer hoog gespannen. De evaluatie wordt er niet eenvoudiger op, omdat we altijd meer wensen. We wensen een GTI die nog sportiever rijdt, maar de GTI kan nooit een echte sportwagen zijn. We willen een GTI die als dusdanig herkenbaar is en zich toch discreet in het verkeer kan mengen. We willen een speelmaatje voor onszelf en tevens een functionele gezinswagen. Arme ontwerpers!

Amper twee jaar nadat de VW Golf debuteerde (1974) trok de GTI alle spots naar zich. Hij maakte zijn opwachting met meer dan het dubbele vermogen - 110 pk uit 1600 cc in plaats van 50 pk uit 1100 cc - en dat beloofde een spectaculair vuurwerk! Optisch maakte hij het onderscheid met een zwart radiatorrooster met rode bies en de overbekende golfbal als pookknop. Met een topsnelheid van 182 km/u wist hij de gemiddelde middenklasser die het bij 160 km/u voor bekeken hield moeiteloos te slaan. De jacht werd open verklaard op de Duitse Autobahn! Bij de verkoopstart was slechts een productie van 5.000 exemplaren voorzien, maar de Golf GTI werd een ongezien bestseller, waarvoor in het eerste verkoopjaar bij de VW-dealers vlotjes het tienvoudige aan bestelbons werd getekend. Hij werd het schoolvoorbeeld van alle compacte sportievelingen. Voor de zesde generatie uit de startblokken schoot, stond de teller van de Golf GTI-productie al boven de 1,7 miljoen stuks.

VW wil 28.792 euro voor de 3-deurs Golf GTI in de kassa horen rinkelen of 29.254,25 euro voor de 5-deurs koetswerkvariant. Opel bindt de strijd aan met de Astra GTC 2.0 T OPC, goed voor 240 pk, die 31.949 euro worden aangerekend. De Ford Focus 2.5 ST is met zijn 225 pk en een prijskaartje van slechts 25.550 euro de onklopbare prijsbreker in deze klasse. Honda rijdt de Civic Type R voor met 201 pk à 27.390 euro, maar heeft daarvan ook een 'Lightweight' in de aanbieding tegen amper 23.900 euro. Aan Franse zijde verschijnt bij Renault de Mégane Coupé 2.0 TCe aan de startlijn met 30 pk minder dan de Golf GTI. Zijn prijskaartje beperkt zich als compensatie tot 22.050 euro. Voor hetzelfde geld heb je ook een Clio 2.0 16 V RS die met zijn 200 pk de Golf GTI dichter op de hielen zit, maar wel in een kleinere categorie zijn troeven uitspeelt. Citroën laat ons op onze honger zitten en dat is doodjammer gezien de opvallende prestaties van het merk in de rallysport. Niet minder triest zijn we over het ontbreken van een Peugeot 308; het merk met de leeuw schitterde ooit met de 306 GTi en de daarvan afgeleide budgetversie 306 Rallye. Het Italiaanse Alfa Romeo dat ooit de harten sneller liet slaan met auto's in deze categorie, heeft geen enkele waardige tegenspeler meer in zijn prijslijst! Binnen het eigen VW-Concern staat de Audi A3 2.0 TFSI S-line met 200 pk à 30.170 euro te drummen. Hij is bovendien ook als Quattro bestelbaar. BMW laat binnen de 1-Reeks keuze uit de zwakkere (170 pk) 120i à 26.850 euro of de aanzienlijk krachtiger en duurder 130i (265 pk) à 36.150 euro. Hoewel minstens een maatje kleiner, kunnen we toch moeilijk voorbij aan een absolute speelvogel als de MINI JCW met 211 pk onder het minuscule motorkapje en een pittig prijskaartje van 30.150 euro. Er staat dus heel wat GTI-geweld in de etalage!

De VW Golf GTI heeft een 'voorbeeldfunctie' in dit bijzonder autosegment waaraan hij ook zijn naam uitlende. De zesde generatie zal weinig moeite hebben om zich als voorbeeld te manifesteren. Zijn motor is daartoe allicht de grootste troef. Hij verleidt met een prachtig geluid en een verbluffende mix van zuiver sportief prestatiegeweld en een dagelijks bruikbare vlotheid gepaard aan een uiterste efficiëntie. Deze GTI laat zich dan ook zowel vlot en zuinig door de dagelijkse verkeersdrukte sturen als dat hij op kronkelende bergwegen dromen waar maakt. Schakelen en sturen geven geen aanleiding tot kritiek. Wij de wegligging moeten we aanstippen dat de demping in de problemen durft te komen op gehavend wegdek en het ESP te snel ingrijpt wanneer men de GTI voluit gaat genieten. Niet onbelangrijk bij dit alles zijn de uitstekende afwerkingsgraad van dit VW-product en zijn nog verbeterde functionele kwaliteiten voor dagelijks gebruik.

Geef commentaar
comments by Disqus