Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder Inleiding

Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder
Bekijk 24 foto's
Door: REDACTIE 31-07-2009

Wie het over rasechte sportauto's heeft, komt als vanzelf in Italië terecht, een land met waarschijnlijk de grootste concentratie aan tot de verbeelding sprekende automerken, het ene al wat exotischer dan het andere. Lamborghini is binnen dat clubje al een 'grote' met een jaarproductie van een kleine 2.500 stuks. Het waren er ooit met moeite enkele honderd en sinds de eerste tot de verbeelding sprekende Lamborghini in 1964 de montagehal verliet, zat het merk voortdurend in stormachtig water. Sinds 24 juli 1998 ziet de toekomst er voor Lamborghini heel wat rooskleuriger uit. Dat is de datum dat het werd ingelijfd binnen het solide VW-Concern, waar het op de technische ruggengraat van de Audi-tak kan steunen. Het actuele gamma bestaat uit twee lijnen, de Murciélago en Gallardo, die elk in drie variaties leverbaar zijn. Beiden zijn overigens het werk van onze landgenoot Luc Donckerwolke, tot eind 2007 chief-designer bij Lamborghini, waarna hij werd overgeplaatst naar Seat.

De Murciélago kwam er in 2002 en kreeg in 2004 het gezelschap van de goedkopere Gallardo. Leuk detail: de meeste Gallardo's rijden rond in opvallend geel. Een jaar na zijn introductie kreeg de Gallardo een Spyder-variant aan zijn zijde. In 2007 kwam Audi met een eigen sportwagen op de markt, de Audi R8. Dit model is nauw verwant aan de Gallardo en deelt zelfs een aantal onderdelen, waaronder de transmissie. Waar de Audi R8 oorspronkelijk enkel met een 4.2-liter V8 - 420 pk kon besteld worden, is hij nu ook leverbaar met een 5.2 V10 - 525 pk, waarmee hij de Gallardo nog dichter op de hielen zit. Vanaf dit najaar mogen we ons bij Audi ook nog eens aan een cabrioversie - spider gedoopt? - verwachten. Maar terug nu naar de Lamborghini Gallardo, die op het salon van Genève in 2008 in verbeterde vorm werd voorgesteld als Gallardo LP 560-4. De auto kreeg een aangepast uiterlijk en een krachtiger motor met 550 pk vermogen. De 4 in de typeaanduiding verwijst naar de permanente vierwielaandrijving.

De Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder - minimaal 194.713 euro - wil zich in hoofdzaak meten met Maserati, de duurdere Porsche-modellen, de goedkopere Ferrari's en ook nog enkele modellen uit de Mercedes-Benz garage. Bij Maserati houdt de motorvergelijking echter al op bij 440 pk voor 130.690 euro. Ferrari gooit de F430 Spider in de strijd met 490 pk en een prijskaartje van 191.737 euro. Bij Porsche is de 911 Turbo Cabriolet goed voor 480 pk (wordt 500 pk vanaf het najaar) en een basisprijs van 154.638 euro, al is die in vergelijking al haast te burgerlijk. Bij Mercedes-Benz staan we voor een dilemma: de SL 600 met 517 pk en een prijskaartje van 155.722 euro of de SL 63 AMG met 525 pk à 156.453 euro. Zoeken we nog wat verder, dan kunnen we ook de Aston Martin DB9 Volante met 470 pk à 179.300 euro opvoeren, of zelfs de BMW M6 Cabrio met 507 pk en een instapprijs van minstens 125.560 euro. Toch zijn zowel de Aston als de BMW auto's van een andere klasse. Dan zit de Dodge Viper SRT-10 veel meer in de sfeer met zijn 506 pk, al heeft die daarvoor wel 8.3-liter cilinderinhoud nodig. Op de kassa verschijnt slechts 113.700 euro. Vergeten we zeker de Audi R8 5.2 V10 met R-tronic schakelmechaniek en 525 pk niet, te koop vanaf 153.075 euro. Of mogen we suggereren nog wat door te sparen voor een Bentley Continental GTC, een heerlijke 560 pk rijk en voor 203.643 euro helemaal de uwe?

Geef commentaar
comments by Disqus