BMW Z4 sDrive 2.3i roadster Interieur

BMW Z4 sDrive 2.3i roadster
Bekijk 69 foto's
Door: REDACTIE 14-08-2009

Het interieur van de BMW Z4 sDrive 2.3i beperkt zich tot een onderkomen voor strikt twee personen, zoals we dat van een roadster mogen verwachten. De levensruimte is zeker niet claustrofobisch en ging er aangenaam op vooruit t.o.v. de voorganger. Bestuurder en passagier worden verwelkomd met een paar uitstekende sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, regelbaar in lengte, hoogte en hellingshoek van de leuning, al zit men daar snel aan de limiet. Omdat het interieur gewoon ophoudt, kunnen lengteregeling en hellingshoek van de rugleuning wel eens conflicterend uitvallen. Leder is een optie op de 2.3i - 1365 euro - maar standaard op de hogere motorisaties. BMW ontwikkelde een speciale lederafwerking voor zetels en stuur (Sun Reflective Technology), die overdreven opwarming voorkomt. Zetelverwarming zoals op onze testwagen kost nog 380 euro bovenop. Been- en hoofdruimte zijn hoe dan ook uitstekend en onzachte aanrakingen met het dak van de Z4 hebben we nooit moeten ondergaan. De bestuurder kan gemakkelijk een geschikte rijhouding vinden dankzij de hoogte- en diepteregeling van het stuur. Dat stuurwiel is prima afgewerkt en ligt goed in de hand. Het is voorzien van schakellepels - vast aan het stuur - wanneer men de automaat bijbesteld. Jammer genoeg liggen ze niet zo perfect voor het grijpen. Zelf vonden we de bediening het handigst als we de grote vlakken achter het stuur duwden i.p.v. de eigenlijke drukvlakken bovenaan. Verder zijn er toetsen voor de volumeregeling, zenderzoekloop of het wisselen van een track op CD, telefoonbediening en de recirculatiestand van de airco. Een hendel aan de linkerkant van het sportstuurwiel bedient de cruiscontrol. Airco is standaard, maar een elektronische gestuurde versie wordt 650 euro extra aangerekend, waarbij dan wel automatisch rekening wordt gehouden met de toestand van het dak. Het dashboard heeft geen specifieke instrumenten die zouden bijdragen tot de sportieve sfeer aan boord. Zo misten we oliedruk en olietemperatuur. Bovenop het dashboard zit een opvallend groot uitklappend 8,8" scherm met hoge resolutie voor de muziekinstallatie en het Professional navigatiesysteem (optie 2.650 euro). De navigatie werkt met een 80 GB harde schijf, waarvan 15 GB gereserveerd wordt voor muziekopslag. Voor het eerst brengt BMW het bekende iDrive bedienconcept in een roadster. De bediening gaat er enorm op vooruit dankzij de toetsen voor directe toegang tot veel gebruikte functies en menu's. Toch blijft het vaak nog moeilijk om eenvoudige commando's als 'stop routebegeleiding' op te roepen zonder lang te moeten zoeken in de structuur. De leesbaarheid van het scherm wist aangenaam te verrassen, ook bij sterke zoninstraling. Als optie kan het Professional navigatiesysteem nog aangevuld worden met permanente Internettoegang.

Hoewel er tegenover de voorganger heel wat verbeteringen werden aangebracht voor wat de bergruimte in het interieur betreft, blijft het allemaal erg onpraktisch. De kaartenbakken in de portieren - what's in a name, want een kaart past er gewoonweg niet in - kunnen hooguit enkele pakjes papieren zakdoekjes in bedwang houden en het handschoenkoffertje neemt zijn benaming ook wat al te letterlijk op. Achter de rugleuningen van de zetels is een +/- 10 cm breed vlak dat over de ganse interieurbreedte loopt en afgesloten wordt met een net, waar met wat goede wil kleine voorwerpen een onderkomen vinden tot zelfs een bescheiden regenjack een plekje vindt. Centraal tussen de rugleuningen zat bij onze testwagen een klepje waarachter de tweedelige verbanddoos verborgen zat en wat ook een skiluik bleek te zijn. BMW maakt al te optimistisch gewag van de mogelijkheid hier zelfs een golftas doorheen te proppen, maar die tovertruck moeten ze ons maar eens demonstreren bij een volgende gelegenheid! Tussen de vele opties vonden we een opbergpakket à 205 euro dat voorziet in twee bekerhouders en een plat bakje onder de centrale armsteun, bergnetten op de rugleuning van de zetels en een netje in de voetenruimte voor de passagier. De bekerhouders zijn wel veel te ondiep om enig houvast te bieden en bovendien moet het steunvlak van de armsteun dan open blijven staan, waardoor de elleboog van de bestuurder voortdurend over de scherpe rand van het bakje schuurt. Allemaal weinig 'premium' als je het ons vraagt! Vroeger zaten de bekerhouders ingenieus weggewerkt op de hoeken van het dashboard en dat werkte veel praktischer. De koffer valt dan weer behoorlijk mee voor een dergelijke wagen. Met het dak gesloten kan hij 310 l aan, dat is een royale 50 l meer dan zijn voorganger. Als roadster wil hij nog 180 l bagage meevoeren. Het windscherm staat nog altijd op de optielijst - 275 euro - en bleek een plastiek raam te zijn dat tussen de beugels achter de hoofdsteunen glijdt. Het ding voelde minderwaardig aan en veroorzaakte regelmatig storende bijgeluiden tijdens het rijden.

Geef commentaar
comments by Disqus