Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged Veiligheid

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged
Bekijk 61 foto's
Door: REDACTIE 23-09-2009

De voorste inzittenden worden beschermd met voor-, zij- en hoofdairbags. Achterin zijn er hoofdairbags. ABS is vanzelfsprekend en telt hier 4-kanalen en is specifiek afgestemd op werking in alle terrein. Verder vinden we rembekrachtiging, elektronische remkrachtverdeling (EBD), noodremassistentie en ook nog regeling van remwerking in bochten (CBC). Dat laatste is eigenlijk een onderstuur controlesysteem dat de auto automatisch afremt indien een bocht te snel wordt ingestuurd, waarmee de controle van de bestuurder over de auto weer verbetert. In extreme situaties zorgt een automatische remingreep voor het reduceren van de snelheid, waarbij het niveau van de uitgeoefende remdruk afhankelijk is van de door de bestuurder gekozen stuuruitslag. Voor de Range Rover Sport 'Supercharged' werd Brembo aangeduid als leverancier voor de reminstallatie met geventileerde schijfremmen voor- en achteraan. De Range Rover Sport houdt vast aan het begrip dynamische stabiliteitscontrole (i.p.v. ESP) en biedt tevens een aangepaste stabiliteitscontrole voor het rijden met aanhangwagens. Tenslotte vermelden we nog de elektronische tractiecontrole en een kantelpreventiesysteem.

Een nieuwe en bij terreinrijden bijzonder efficiënte optie is het 'Surround Camera System' (à 890 euro). Dat werkt met vijf digitale camera's om op het aanraakscherm een bijna 360º panorama rondom de auto te laten verschijnen. De camera's schakelen automatisch in bij het starten van de auto en blijven operationeel tot een snelheid van 18 km/u. Via het aanraakscherm kiest men welke camera wordt weergegeven en staat ook een inzoomfunctie ter beschikking. De camera's bieden ook prima assistentie bij het parkeren in smalle ruimtes en het trekken van een trailer. Het brede gezichtsveld van de zijdelingse camera's geeft een duidelijk beeld van de achteruitrijdende trailer. De beelden worden elektronisch gemanipuleerd voor een perfect overzicht, met overliggende hulplijnen op het beeld van de achteruitrijcamera. De hulplijnen passen zich aan in functie tot de stuurhoek.

Een volumetrisch en perimetrisch alarm is standaard op elke Range Rover Sport.

Geef commentaar
comments by Disqus