Opel Astra 1.7CDTi Inleiding

Opel Astra 1.7CDTi
Bekijk 60 foto's
Door: BV 23-10-2009

De jongste tijd wordt de berichtgeving rond Opel gedomineerd door overnamescenario's en -in ons land- het (verre van verbeeldde) Zwaard van Damocles dat boven de Antwerpse productievestiging bengelt. Je zou er bijna van vergeten dat Opel ook nog auto's bouwt. Of zelfs nog maar een fonkelnieuw model lanceert. En dan nog wel een heel belangrijk. Het lot van Opel is net zo veel gebonden aan het succes van de nieuwe Astra, dan aan de overname door het Canadese Magna die rond deze tijd in inkt wordt geschreven. Immers, één op die drie verkochte Opels is een Astra en elk jaar vinden er van de verschillende productvarianten zo'n 500.000 stuks een koper.

Het belang van de Astra is dus niet te onderschatten. Wellicht is het daarom dat Opel er niet lang mee gewacht heeft. De vorige generatie is er pas sinds 2004. Met een conventionele productcyclus van zeven jaar was hij dus pas in 2011 aan vervanging toe. Dat Opel de boel even in een hogere versnelling zette, heeft wellicht ook met de concurrentie te maken. Ruim voor datum is er immers ook al een nieuwe Golf. En de Megane is ook nog kakelvers. De ambities zijn torenhoog. De Astra moet een plaats binnen de top 3 van z'n segment halen. Dat deed de vorige ook. Voor ons land legt dat de lat op 7.000 stuks in het eerste volledige verkoopsjaar.

Het gamma dan; dat bestaat uit vier benzinemotoren en drie diesels. In de eerste categorie passen een atmosferische 1.4 en 1.6 met vermogens van 100 en 115pk. Een fonkelnieuwe geblazen 1.4 levert 140pk, net zo veel als de voormalige 1.8 terwijl hij meer trekkracht (200Nm) heeft. En de 1.6 schopt het tot 180pk en 230Nm. Het dieselgamma wordt ingezet met een 1.3 CDTi die 95pk levert. Die ecoFLEX-editie verbruikt maar 4,2l/100km. Goed voor een CO2-afgifte van 109gr/km. Puik maar niet puik genoeg, want gedoodverfde concurrent n°1 bestaat in een versie die -geholpen door een start/stop-systeem- slechts 99gram uitstoot. En door de fiscale stimuli is de concurrent uit Wolfsburg alvast op dit ogenblik beter geprijsd. Erboven zit de 1.7 CDTi met 110 of 125pk (hier op de pijnbank) en een 2.0 die 160 paarden aan de teugels houdt. De Astra 1.3 CDTi wisselt van eigenaar vanaf € 17.800. Een benzine koop je vanaf € 16.150.

Geef commentaar
comments by Disqus