Smart Fortwo Electric Drive Conclusie

Smart Fortwo Electric Drive
Bekijk 20 foto's
Door: BV 21-12-2009

De elektrificering van de auto-industrie lijkt onomkeerbaar. Er gaat geen dag voorbij zonder één of ander elektrisch nieuwtje. Hoog tijd dus om eens kennis te maken met elektrisch rijden. Niet eenvoudig, want hoewel zowat elke autoconstructeur iets met een stekker in de pijplijn heeft zitten, is serieproductie bij de meesten nog niet aan de orde. Smart bouwt sinds vorige maand echter een 1.000 preproductiesmartjes. Die kosten flink meer dan een gewoon exemplaar, maar die de exacte prijs is weggemoffeld in een leasingcontract van € 700/maand. Weinig relevant, want in ons land kan je ze toch niet krijgen. Een volle batterij kost je (aan de huidige energieprijzen) ongeveer € 2 en brengt je 135km ver. Zelfs de zuinigste dieselmotor kan daar niet mee wedijveren.

Op de details in specifiek groen na, is de Smart Electric Drive identiek aan eender welke ander Fortwo. De elektromotor zit op de plaats van de verbrandingsmotor boven de achteras en de bij Tesla aangekochte batterijen nemen onder de vloer de ruimte van de benzinetank over. Binnen krijg je een instrumentarium waarop de batterijbelasting en de resterende autonomie het klokje en de toerenteller vervangen. De crashbestendigheid is nagenoeg identiek aan die van de donorauto (4 sterren in de EuroNCAP Crashtests) en de actieve veiligheidssystemen hebben het wat moeilijker omdat de Electric Drive zo'n 140kg extra gewicht meezeult, maar ook dat is nauwelijks merkbaar.

We waren vooral benieuwd of er met een elektrische-auto wel wat rijplezier te rapen valt. En hoewel dit exemplaar met zo'n 40 paardekrachten en 120Nm eerder lauw overkomt, is de trekkracht zoals gebruikelijk bij elektromotoren al vanaf stilstand beschikbaar. Bij de stoplichtjes toont de Smart zich dan ook bijzonder kwiek. Snelheid is echter de grote vijand van een elektrische aandrijflijn. Daarom is het elektrische exemplaar gelimiteerd op 100km/u. Dat halen duurt wel een tijd en wie het wil aanhouden kan in geen tijd op zoek naar een stopcontact. Daar ben je dan meteen 8 uur aan gebonden. In de stad krijgt de Smart echter een positief rapport voor rijplezier. De praktische beperkingen, daar wordt de komende tijd nog wel aan gesleuteld. De zoektocht naar een eigen karakter wordt voor de verschillende merken nog een uitdaging. Elektromotoren produceren immers allemaal een zoemend geluid en gedragen zich hetzelfde.

Geef commentaar
comments by Disqus