Nissan 1.6 Cube Zen Conclusie

Nissan 1.6 Cube Zen
Bekijk 22 foto's
Door: REDACTIE 09-01-2010

De Cube blaast in zijn thuisland al elf kaarsjes uit, maar verschijnt nu pas op onze Europese wegen. Inmiddels zijn er al meer dan 900.000 Cube's verkocht. De derde generatie van de Cube, die in Japan al in december 2009 werd voorgesteld, wordt voor het eerst geproduceerd met rechts en links stuur. Beide versies krijgen een verschillende look achteraan. De aanpassingen voor de Europese versie gebeurden in het Nissan designcentrum in Londen. In zijn thuisland is dit type auto's erg populair bij het jonge volkje. De Cube paart compacte buitenafmetingen aan een knus interieur met hoge bewoonbaarheidsfactor. Het welzijn aan boord heeft dan ook absolute voorrang op de prestaties en wegkwaliteiten. Nissan mikt met de Cube op een lifestyle georiënteerde koper. Het gaat eerder om een 'way of living' dan om de auto in zijn strikte betekenis. Het kijkt ambitieus naar het succes van MINI, houdt de kopers van een Fiat 500 scherp in de gaten, maar mikt evenzeer op de geïnteresseerden voor een Citroen C3 Picasso of Skoda Roomster. Met 17.600 euro als basisprijs is de Nissan Cube zeker geen prijsbreker.

De Cube toont zich een aangename mobiliteitspartner en dat zowel in de stad als daarbuiten. Beide motorisaties zijn best geschikt en laten toe om vlot doorheen het hedendaagse verkeer te zwemmen. Allicht zal de diesel een verbruiksvoordeel aantonen, waardoor dit in België alweer de best verkochte versie zal worden. Rijden in de Cube stemt vrolijk vanwege de inrichting van het interieur, het standaard 980 mm brede panoramadak en de vele praktische details. Het prijskaartje dat Nissan aan de Cube hangt zal heel wat potentiële kopers misschien doen twijfelen: het is niet zo zachtaardig als zijn interieur, waarmee we niet willen zeggen dat het overdreven en onverantwoord zou zijn. Met 15.000 euro zouden we er blindelings op vertrouwen dat de Cube ook in ons land een succes wordt. Maar misschien is de huidige prijsstelling wel van aard om zijn exclusieve positionering te accentueren en klanten extra te prikkelen. We kijken met spanning naar de Febiac-statistieken over de nieuw ingeschreven auto's!

Geef commentaar
comments by Disqus