Nissan Juke 1.6 DIG-T Rijgedrag

Nissan Juke 1.6 DIG-T
Bekijk 96 foto's
Door: BV 07-07-2010

Onder de kap van ons testexemplaar vinden we de fonkelnieuwe 1.6l turbomotor. Goed voor een indrukwekkende 190pk, een bruikbaar koppel van 240Nm - net zo veel als de diesel. In Europa zullen beide benzinemotoren zowat de helft van de orders binnenrijven. In ons land vormt de diesel wellicht het zwaartepunt.

Nissans B-platform heeft een wielbasis van 2,53m. De wielbasis ervan bedraagt 2,53m en de ingenieurs hebben de maximale spoorbreedte benut. Behalve dat laatste element, zorgen ook een uitgesproken stugge veer/demper-combinatie en dikke antirolstangen ervoor dat de koetswerkbewegingen tot een minimum beperkt blijven. Vooraan zit een onafhankelijke ophanging, maar achteraan zit een weinig gesofisticeerde achterbrug met geprogrammeerde vervorming. Die is minder efficiënt (en duur) dan pakweg een Multi-link-ophanging die wél bestaat, maar alleen onder de vierwielaandrijver te vinden is. Dat betekent ook dat de Juke oneffenheden liever vermijdt - die worden immers eerder abrupt opgevangen. De stugge structuur, grote velgdiameter en ruim bemeten banden van de testwagen verhullen evenmin dat je in niet ideale omstandigheden best met enige zelfbeheersing het gaspedaal bedient. Hoe dat reageert kan je trouwens zelf kiezen. Op het dashboard kan je een "normal", "sport" of "eco"-modus kiezen, met telkens een specifieke instelling voor de stuurbekrachtiging en gaspedaalrespons. Volgens Nissan is de Playstation-generatie daar gek op. Hopelijk, want de elektrische stuurbekrachtiging voelt een beetje zo aan. Zwaar, maar artificieel.

De combinatie van de 1,3 ton zware Juke en de ijverige, maar teleurstellen mat klinkende turbomotor levert alvast prettig cijfermateriaal op. Veel plezier zal je van de topsnelheid van 215km/u niet hebben, maar de sprinttijd van 8 tellen moet je toch een glimlach op het gezicht toveren. En de versnellingsbak smijt je meer dan correct door het schakelrooster dus dat is evenmin een pretbederver. Het verbruiksgemiddelde van 7 liter (eerder 9 in realiteit) is evenmin een domper in vergelijking met de prestaties.

Geef commentaar
comments by Disqus