VW Sharan MY2011 Conclusie

VW Sharan MY2011
Bekijk 27 foto's
Door: REDACTIE 18-07-2010

De VW Sharan werd in 1995 voorgesteld als grote monovolumer en hield het liefst 15 jaar vol zonder ingrijpende veranderingen. Officieel luidt het dat de tweede generatie in 2000 de eerste afloste, maar in werkelijkheid ging het slechts om een bescheiden facelift en een gewijzigd interieur. De laatste aanpassingen dateren uit 2003 en staan in VW's geschiedenisboek genoteerd als facelift voor de tweede generatie. In totaal wist VW 607.700 kopers te enthousiasmeren voor de Sharan. De grote MPV uit het VW-gamma werd van bij zijn lancering geproduceerd in het Portugese Palmela.

VW heeft zich tot doel gesteld 's werelds grootste autoconstructeur te worden en moet bijgevolg thuis zijn in elk marktsegment. Vandaar dat het MPV-aanbod de Caddy, Touran, Sharan en Multivan omvat, ook al is de laatste tijd de verkoop van grote MPV's gedaald. Het commercieel debuut is voorzien voor begin september 2010. Invoerder D'Ieteren worstelt momenteel nog met de uiteindelijke uitrusting en daaruit volgende prijzen. In Duitsland gaat een 2.0 TDI met Trendline basisuitrusting voor 30.950 euro over de toonbank. Het volgende uitrustingsniveau kost 1775 euro meer en het meest volledige uitrustingsniveau staat met 34.675 euro in de Duitse prijslijst genoteerd. De nieuwe VW Sharan neemt het op tegen concurrenten als de Renault Espace - waarvan ook nog een Grand Espace bestaat - en Ford Galaxy. De Renault Espace is er vanaf 29.550 euro voor de versie Family dCi 130. De Ford Galaxy met 136 pk sterke 2.0 TDCi dieselmotor in Trend-uitvoering kost 33.015 euro. Andere concurrenten vinden we bij het Franse duo Citroën en Peugeot, waar de al hoogbejaarde C8 voor 31.536 euro de deur uitgaat als Tentation 2.0 HDI 136 pk en de 807 2.0 HDI 136 pk Comfort 31.580 euro geprijsd staat. Bij Seat kan men de Alhambra ophalen met rijkelijke Platinium-uitrusting en 140 pk sterke 2.0 TDI voor 25.590 euro, maar ook die is niet meer van de jongste... De Chrysler Voyager - enkel nog als Grand Voyager leverbaar - kunnen we niet opvoeren, want zijn 2.8 grote dieselmotor is niet vergelijkbaar.

De nieuwe Sharan overtuigt zowel door zijn interieurinrichting als afwerkingskwaliteit en weggedrag. Dat hij moest rijden als een berline - de Passat stond referentie - blijkt niet teveel beloofd. Zowel rijden als meerijden in de Sharan is een plezier. Alles wijst erop dat de kopers met deze auto heel veel kilometers voor de boeg hebben. Nu maar hopen dat de definitieve prijzen bij de lancering in september geen domper op de vreugde zetten.

Geef commentaar
comments by Disqus