Range Rover 4.4TDV8 Exterieur

Range Rover 4.4TDV8
Bekijk 138 foto's
Door: BV 02-08-2010

Land Rover heeft voor de inmiddels drie modellen rijke Range Rover-familie een nieuwe strategie uitgedacht. De Range-modellijn mag zich voortaan assertiever als statussymbool profileren. Tot op heden was het topmodel weliswaar een model dat indruk maakte, maar de andere weggebruikers daar liever niet met de neus opdrukte. Nieuwe met LEDs getooide koplampen en vooral een grille en zelfs een voorbumper met een geïntegreerde chroomlat laten de rijkdom voortaan duidelijk voor de ogen van de medeweggebruikers bengelen. Van de luchtdoorstroomopeningen in de flank en het tot 20-duim grote lichtmetaal kan je eigenlijk hetzelfde zeggen. Het is allemaal wat meer "bling". Bij ons wekt dat alvast niet meer sympathie op, maar de Britten beweren dat de klant daar wel op zit te wachten. We'll see.

Aan de basislijnen werd alvast niet geraakt. Het model behoudt z'n bolle voorruit, z'n zwevende daklijn en de karakteristieke vouwlijnen op de flank. Er zijn nogal wat verwijzingen naar de eerste Range Rover, maar ook de creaties van botenbouwer Riva, en meer bepaald de Riva Aquarama - stonden model.

Als de standaard luchtophanging in z'n hoogste stand wordt gezet pakt de Range uit met indrukwekkende op- en afrijhoeken van respectievelijk 34 en 26,6° terwijl de overrijhoek 150° bedraagt. Om het (dure) koetswerk van de kolos zo min mogelijk te schenden wordt je bijgestaan door een camerasysteem dat je via het scherm op de middentunnel alle hoeken van je auto laat zien. Voor frequent gebruik is het weinig praktisch want veelal onduidelijk. Het moet evenwel slechts in één enkele situatie cruciaal blijken om een goede investering te zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus