Dacia Duster 1.5dCi 4x2 Inleiding

Dacia Duster 1.5dCi 4x2
Bekijk 41 foto's
Door: BV 06-08-2010

Renault bugdetmerk Dacia is sinds het door z'n Franse overnemers werd heruitgevonden aan een regelrechte veroveringstocht bezig. Het merk doet met de verschillende versies van de Logan (vierdeurs, break, bestelwagen en pickup) en de vijfdeurs Sandero zelfs meer dan overtuigend doorbreken op de ontluikende markten waarvoor de producten oorspronkelijk zijn ontwikkeld. Ook de veeleisende West-Europese consument valt voor de no-nonsense-aanpak van Roemenen. Dacia's zijn in regel simpel (ontwikkeld om goedkoop te worden gebouwd), robuust (beproefde mechaniek voorzien op wegen in minder ontwikkelde regio's) en praktisch (als enige mobiliteitsoptie is design ondergeschikt aan praktische oplossingen). Combineer dat met een prijskaartje dat het product toegankelijk maakt voor de traditionele occasieklant en je verovert met enkele modellen in een land als Frankrijk zowaar 5% marktaandeel. De concurrentie begint zich pas nu op te warmen. Dacia heeft het speelterrein dus nog even voor zich alleen, maar het blijft niet bij de pakken zitten. Hun nieuwste creatie: de Duster.

Een ruime praktische gezinswagen met niet onaardige terreinambities voor een prijskaartje voor pakweg € 14.000. Bekijk de markt en je ziet meteen waar Dacia op mikt. Voor dat geld kan je weliswaar een 4x4 kopen (als de Suzuki Jimny) maar die is niet in staat je passagiers met een minimum aan comfort van A naar B te brengen. Of je beschikt wel over de ruimte maar niet over het vermogen om een wat uitdagende ondergrond te verteren. De Duster belooft de twee.

Er is overigens al een Duster vanaf € 11.900. Die heeft een 105pk sterke 1.6 aan boord en stelt het met voorwielaandrijving. De vierwielaangedreven editie kost € 2.000 meer. Dieselen doe je steeds met een 1.5dCi. Die is 85 of 110pk sterk. In het eerste geval bestaat die niet als 4x4 en vraagt Dacia er € 13.800 voor, in het tweede geval heb je de keuze tussen een 4x2 (€ 14.600) en een 4x4 (€ 16.600). We malen de testkilometers in dit geval af met een 85pk sterke 1.5dCi, omwille van z'n voorspelde populariteit op de Belgische markt, maar toetsten voor u ook even de terreincapaciteiten van de 110pk sterke oliestoker.

Geef commentaar
comments by Disqus