Opel Astra Sports Tourer 2.0CDTI Conclusie

Opel Astra Sports Tourer 2.0CDTI
Bekijk 28 foto's
Door: BV 14-11-2010

Opel heeft van nieuwe Astra vijfdeurs al 230.000 bestellingen op zak. Dat is beter dan verwacht en de break moet nu nog eens een volumestijging van 25% met zich mee brengen. En omdat de koetswerkvorm in ons land zo populair is, zou de Belgische afzet nu zelfs moeten verdubbelen. Een benzine komt er vanaf € 17.050, een diesel zal minstens € 18.700 kosten en de gemiddelde leaseprijs voor een diesel over 48 maand bedraagt een scherpe € 420. Benzines zijn er in atmosferische of geblazen toestand met 1,4 of 1,6l inhoud en vermogens van 100, 115, 120, 140 en 180pk. Dieselen kan met een 1.3 met 95pk, 1.7 met 110 of 125pk of een 2.0 die 160pk achter de hand houdt. Alleen de kleinste diesel is voldoende zuinig voor een CO2-korting.

De Astra Sports Tourer is 4,70m lang en 1,81m breed. Tot de B-stijl is hij identiek aan de vijfdeurs, maar erachter vinden we een dynamisch gelijnde achtersteven die geïnspireerd is op die van de succesvolle Insignia. De boordplank wordt overgenomen uit de vijfdeurs en behoudt z'n originele vormgeving, degelijke materiaalkeuze net als een occasionele ergonomische valkuil. Op de achterbank beschikt je over wat meer hoofdruimte, al wordt het verschil uiteraard vooral in de koffer gemaakt. Die is bijzonder handig vormgegeven en biedt je van 500 tot 1.550l stouwvolume.

De door ons geteste tweeliter diesel gidst 160pk en 350Nm door een wat hakerig schakelende zesbak om een sprinttijd van 9,5 tellen, een topsnelheid van 212km/u en een verbruiksgemiddelde van 5,1l/100km (CO2: 134gr/km) neer te zetten. Gezien het vermogen geen topwaarden en daar zit het leeggewicht van bijna 1,6 ton voor iets tussen. Net als de meeste van z'n concurrenten toont de Sports Tourer zich voorspelbaar, efficiënt gedempt en heeft hij een stuurwiel dat te weinig communiceert. Stabiliteitscontrole is standaard, maar de basisversie ontbeert gordijnairbags net als een derde hoofdsteun.

Geef commentaar
comments by Disqus