Chevrolet Volt Conclusie

Chevrolet Volt
Bekijk 32 foto's
Door: BV 23-11-2010

De Chevrolet Volt (en identieke Opel Ampera) is een de eerste elektrische auto met een "uitgebreide autonomie". Dat laatste duidt dan op de benzinemotor die na het opgebruiken van de energiereserve in de batterij de functie van generator op zich neemt. De Europese prijs van de Volt is nog niet bekend. Opel heeft op de identieke Ampera alvast wél een klevertje gehangen. Die is er vanaf € 42.900 en je kan er donder op zeggen dat de Chevrolet wat goedkoper wordt.

Met een voetafdruk van 4,5 op 1,78 meter profileert de Volt zich in Europa als een volwassen C-segmenter. Het koetswerkontwerp werd vooral door de ratio gedicteerd, terwijl de ontwerpers aan de binnenzijde wat meer vrijheid kregen. Alleen de middelste zitplaats achteraan moest geofferd worden. De batterij zit er immers. En om dezelfde reden is de koffer slechts 300l groot, terwijl we in dit segment meer gewend zijn. Voor het overige is de Volt opvallend conventioneel - eigenlijk verraadt alleen de informatie op twee grote LCD-schermen dat de architectuur verschilt van een conventionele auto.

En het verhaal zet zich door in de rijeigenschappen. Akkoord, de Volt is wolliger dan een normale auto, en je wie nog niet eerder met een hybride heeft gereden zal moeten wennen aan het rempedaal. Anderzijds stelt de elektromotor je z'n volle trekkacht van 368Nm vanuit stilstand ter beschikking en kan je derhalve opvallend fluks uit de startblokken schieten. Met enige discipline geraak je met een volle batterij (die je tussen € 1 en € 2 aan stroom kost) 60km ver. Dat is zeer voordelig. Daarna verstook je brandstof om stroom te genereren en verandert het plaatje. Wij joegen toen elke 100km 6,75l benzine door de cilinders. Niet echt indrukwekkend. Om voordeel uit de Volt te halen zal je hem dus zo veel mogelijk aan het stopcontact moeten hangen. Maar het belangrijkste is dat je ook verder kan rijden. Als je wil heel Europa door, zonder één keer te moeten bijladen. En dat is wat geen enkele andere elektro-auto voor mekaar krijgt.

Geef commentaar
comments by Disqus