BMW 535d Touring Rijgedrag

BMW 535d Touring
Bekijk 45 foto's
Door: BV 26-02-2011

Laat ons beginnen met de biturbo zes-in-lijn. Want dat is een pareltje. Een dieselmotor die discreet en tegelijk krachtig is, met een zeer lineaire vermogensopbouw en brom die in nagenoeg alle omstandigheden op de vlakte blijft. Een specifiek vermogen van 100pk/liter is zelfs aardig voor een sportieve benzinemotor. En daarbij komt nog een trekkracht van 600Nm. In ons geval is de diesel gekoppeld aan een automaat van fabrikant ZF die acht versnellingen telt. Dat lijken er een paar te veel, maar de sturing is uit de kunst. Hij mag nog wat sneller terugschakelen wanneer hij in een bocht de sporen wordt gegeven. Voor het overige is hij zacht, accuraat, alert en hij schuwt er niet voor terug in één keer twee verhoudingen te nemen als dat nodig zou zijn. Een droom van een automaat die alleen door BMW's elektronische bedieningspook wordt gehinderd al is die ook al beter geworden.

Als de 535d Touring tractie vindt, is het zowat de snelste dieselbreak op de markt. De topsnelheid bedraagt 250km/u (meer dan de winterbanden op ons testvoertuig aankunnen) en vanuit stilstand knalt de nochtans 1,9 ton zware break zich naar 100km/u in 5,7 tellen. Er lijkt geen einde te komen aan de lofzang, maar schijn bedriegt. Want hoewel ook de ophanging zich uitstekend van z'n taak kwijt, is er wel een probleem. Je merkt van al die briljante prestaties bitter weinig. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een goed uitgekiende feedback zonder gevoel te geven. BMW is de Freude uit hun slogan Freude am Fahren vergeten. De constructeur claimt dat het ditmaal gekozen heeft voor meer comfort, waar we achter kunnen staan, maar Mercedes bewijst met de E-Klasse dat het ene perfect de hand kan reiken naar het andere. Een knop op de middentunnel geeft je de keuze uit een comfortabele, normale of sportieve instelling van het onderstel, de stuurinrichting, gaspedaalrespons en diens meer, maar alles blijft hoedanook variabel. Het rempedaal reageert bijvoorbeeld afhankelijk van hoe snel het gaspedaal losgelaten wordt. Handig voor wie half comateus achter het stuur hangt (geef toe, dat is de meerderheid onder ons) en vervelend voor wie bewust autorijdt.

De manier waarop de 535d met brandstof omspringt is evenwel echt indrukwekkend. Het gebruiksgemiddelde bedraagt slechts 6,3l/100km (165gr), wat voor een machine met dit prestatiepotentieel bijzonder weinig is. De revelatie is evenwel dat de zescilinder lijnmotor zelfs onder belasting oordeelkundig met de kostbare vloeistof omspringt. Met 9l/100km kan je je zoveel hooliganisme permitteren dat je achter tralies riskeert te eindigen.

Geef commentaar
comments by Disqus