Lexus CT200h Rijgedrag

Lexus CT200h
Bekijk 43 foto's
Door: BV 24-03-2011

Wie opmerkt dat de Lexus CT200h onderhuids nogal wat weg heeft van de Toyota Prius, is bij de les. Van die hybride erft hij immers de aandrijflijn met een 1.8l benzinemotor die slechts 95pk opwekt, een elektromotor die 82pk opwekt een CVT-automaat (eigenlijk een planetair tandwielstelsel maar het resultaat is hetzelfde) en een nikkel-metaalhydride-accu die instaat voor de stroomvoorziening. Beide modellen hebben een nagenoeg identiek gewicht, vanaf 1.370kg tot 1465kg voor de Lexus en tot 1.470kg voor de Prius. De vergelijking met een Toyota Auris HSD is misschien nog accurater, gezien de identieke wielbasis van 2,6m. De Auris heeft evenwel een achterophanging met vervormbare as, terwijl deze Lexus over een geheel onafhankelijke bodemverbinding beschikt.

Dat laatste levert de CT200h alvast een efficiënt weggedrag op. Het is wat stugger dan we van Lexus gewoon zijn, net zoals de stuurweerstand wat hoger is en de bekrachtiging wat meer uitgesproken (2,7 omwentelingen van nok tot nok). Samen met een lagere rijhouding moet dat voor een sportiever gevoel zorgen, wat slechts gedeeltelijk lukt. Vooral omdat de elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing weinig gevoel doorgeeft en de ophanging niet veel nuances communiceert. Dynamisch kan de CT200h echter probleemloos de maat nemen van de uittredende generatie Audi A3, al heeft die stuureigenschappen die het de concurrentie wel erg makkelijk maken. Deze CT200h profiteert dan ook van een lager zwaartepunt en betere gewichtsverdeling, dankzij de positionering van de batterij over de achteras.

Met een gezamenlijk maximumvermogen van 136pk en trekkracht van 349Nm nestelt de CT200h zich in de middenmoot. De prestaties zijn voor z'n segment dan ook weinig uitzonderlijk. De topsnelheid bedraagt 180km/u en de sprint naar 100km/u duurt 10,3 seconden. Door het hoge koppel kan de CT200h wel uitpakken met flukse hernemingen, als ware het een diesel. Maar dan moet je er wel de eigenschappen van de CVT-automaat bijnemen en dat vergt gewenning. Wat de CT200h adequaat doet is brandstof besparen. Vergeet het opgegeven gemiddelde van 3,8l/100km. We zullen later dit jaar uitgebreid ons best doen om dat te evenaren, maar ditmaal raakten we op een gemengd parcours niet verder dan 5,6l/100km. Uitstekend in vergelijking met een benzine-concurrent en ongeveer vergelijkbaar met wat de gebruikelijke diesel-alternatieven laten optekenen. Bij lage snelheden kan de CT200h zich helemaal elektrisch voortbewegen. Als bestuurder kan je dat ook forceren door de EV-stand in te schakelen. Voor maximaal 2km en tot 50km/u weliswaar, maar het is voldoende om thuis te komen zonder de buren wat te laten merken.

Geef commentaar
comments by Disqus