Mercedes S250 CDI BlueEfficiency LWB Inleiding

Mercedes S250 CDI BlueEfficiency LWB
Bekijk 6 foto's
Door: BV 18-04-2011

Een S-klasse maken die minder dan 150gr/km aan koolstofdioxyde (CO2) uitstoot was ook voor eerbiedwaardig autobouwer Mercedes een "must". Vorig jaar in oktober maakte het voertuig zijn opwachting tijdens het Salon van Parijs. Nu is hij te koop vanaf € 78.650. De "downsizing" van motoren in de topklasse is al een poos troef om mee te kunnen in een klein volume van grote leasewagens waaraan meer geld is verdiend dan aan de kleine modellen. Auto55.be reed de "Long Wheel Base" die nog steeds geldt als één van de meest begeerde toplimousine's ter wereld. Vooral in China blijkt deze auto het goed te doen in de verkoop. Bij ons is het eerder een rariteit en we werden er dan ook op aangekeken. Op de vraag hoeveel die S250 kost, konden we niet anders dan de waarheid zeggen. Zoals wij hem reden, met dié complete uitrusting van alles d'r op en d'r aan: € 115.000. Wie hem leased betaalt € 1.975,97 per maand.

Het grote geheim van deze twee ton wegende auto die slechts 5,7l/100 km (!) aan dieselbrandstof verbruikt zit weggemoffeld in een viercilinder van 2143cm3 die ook al in de C- en E klasse te zien was. Met een boring en slag van 83 x 99 mm is het een behoorlijke lange-slagmotor die een hoog koppel verzekert. Liefst 500Nm tussen 1600 en 1800tr/m en de cilindervulling wordt geholpen door twee turbo's die snel op toeren komen zodat vanuit het onderste gedonder van de diesel trekkracht wordt aangemaakt. De turbo's duwen de verhitte laadlucht door een interkoeler die ze frisser en met meer densiteit naar de verbrandingskamers voert en onder een compressieverhouding van 16,2 : 1 spontaan doet ontbranden. Een nog groter geheim - ondertussen ontrafeld - is de 7G-Tronic automatische versnellingsbak. In het hoofdstukje rijden wordt verklaard hoe Mercedes die 2045kg leeggewicht van de S250 CDI in toom houdt.

De essentie zit in de elektronisch gestuurde bak die altijd aan ecorijden doet. Is de bestuurder hardleers en wiel hij daar niet van weten, kan hij ook via hendeltjes achter het stuurwiel zelf het schakelcommando in handen nemen. Hij beschikt dan over 204 pk (4.200tr/m) die toelaten om via de achterwielen in 8,2 tellen van 0 naar 100km/h te sprinten en 240km/h topsnelheid halen.

Geef commentaar
comments by Disqus