Citroën DS4 1.6 HDi 110 Veiligheid

Citroën DS4 1.6 HDi 110
Bekijk 37 foto's
Door: BV 26-07-2011

De Citroën DS4 laat zich niet betrappen op een tekortkoming in de veiligheidsuitrusting, maar biedt daarnaast optioneel tal van actuele snufjes op veiligheidsgebied. Zo is er de Citroën eTouch dat verschillende diensten bundelt in een soort elektronische engelbewaarder. Bij een ongeval of als een weggebruiker zich onwel voelt, volstaat een eenvoudige druk op de SOS-toets om in contact te komen met Citroën Urgence. Een operator identificeert en lokaliseert de oproep - voor een betere afhandeling in de taal van het land van de inschrijving van het voertuig - en hij stuurt, indien nodig, de hulpdiensten op weg. Bij een ernstig ongeval waarbij minstens één airbag wordt geactiveerd, verzekert het systeem zelf de noodoproep. Naar analogie is er ook nog Citroën Assistance voor het geval men met een panne af te rekenen krijgt.

Nog meer veiligheidsuitrusting brengt het dodehoekcontrolesysteem dat waarschuwt wanneer er een auto, bromfiets of fiets binnen een zijdelingse afstand van 3,5 meter komt - de beruchte dode hoek - en dat voor beide flanken van de DS4. De functie is ook uitschakelbaar, wat ook geldt de AFIL-rijstrookassistent, die reageert op symptomen van slaperigheid achter het stuur. Het AFIL-systeem detecteert bij snelheden hoger dan 80 km/u via infraroodsensoren in de voorbumper, de doorlopende of onderbroken lijnen op de weg en waarschuwt de bestuurder als het voertuig van zijn koers afwijkt. De trilfunctie die daarvoor wordt ingezet laat zich voelen aan de zijde in de zetel waar de afwijking van het voertuig is vastgesteld. Automatische bandendrukcontrole verschijnt ook tussen de mogelijke veiligheidsitems voor de DS4. Vergeten we evenmin het parkeerhulpsysteem dat de beschikbare parkeerruimte opmeet en aldus helpt om parkeerschade te voorkomen.

Geef commentaar
comments by Disqus