Peugeot iOn Conclusie

Peugeot iOn
Bekijk 9 foto's
Door: BV 27-08-2011

Laat ons maar meteen de vinger op de wonde leggen. De Peugeot iOn kost minimaal € 35.000 en het is een kleine auto die ook op vlak van uitrusting best een duw in de rug kan gebruiken. Daarom zullen weinig iOns particulier bezit worden, zelfs met alle voordelen die de overheid naar je hoofd smijt. Het model maakt meer kans bij bedrijven die de fiscus een pootje willen lappen en/of zichzelf een groen imago willen aanmeten. En uiteraard is de iOn nagenoeg identiek aan de Citroën C-Zero of de Mitsubishi iMiEV waar beide fransozen van zijn afgeleid. Toch heeft de iOn een eigen karakter - hij ligt het stevigst op de weg en dankzij wat slim gerommel met de software heeft hij een autonomie van 150km - 20km meer dan zijn soortgenoten. Als je gas geeft is het uiteraard veel minder.

In de iOn zit je goed, maar veel meer moet je niet verwachten. De binnenaankleding is zelfs eerder Spartaans. Maar je krijgt wel gewoon vijf deuren en een koffer met een volume van 256l. Het elektromotortje levert 67pk en 180Nm. Dat laatste al vanaf stilstand, waardoor de iOn veel vlotter uit de startblokken komt dan z'n acceleratietijd tot 100km/u van 15,6 tellen en z'n op van 130km/u doen vermoeden. En uiteraard moet je niet schakelen - er zijn geen versnellingen. De verbruikskost is laag, al kan niemand je zeggen hoe laag exact. Dat hangt van je elektriciteitstarief af en het moment waarop je laadt. Momenteel moet je er nog van uitgaan dat je dat thuis doet - er zijn nauwelijks openbare laadpunten. Tot slot kunnen we nog zeggen dat de Peugeot de airbags en veiligheidsattributen van iedere moderne auto heeft. Dat zijn o.a. ESP, elektronische remkrachtverdeler en de noodremhulp.

Geef commentaar
comments by Disqus