Peugeot 3008 Hybrid4 Rijgedrag

Peugeot 3008 Hybrid4
Bekijk 16 foto's
Door: BV 07-10-2011

De eerste dieselhybride (in een personenwagen) die deze aardkluit rijk is, heeft een gecombineerd vermogen van 200pk en gecombineerde trekkracht van 450Nm. Voor een gezinswagen zijn dat best indrukwekkende cijfers. En hetzelfde kan gezegd worden van z'n gebruiksgemiddelde van 3,8l/100km. Maar omdat de 3008 Hybrid4 ook meteen 1.660kg weegt en gebruik maakt van een eerder trage gerobotiseerde versnellingsbak, heeft hij niettemin 8,8 seconden nodig om naar 100km/u te accelereren. Verre van traag, maar minder fluks dan verwacht.

De elektrische aandrijflijn boven de achteras heeft geen verbinding met de voorwielen die door een dieselmotor worden aangedreven. En dat is eigenlijk briljant. Op die manier kan de elektrische aandrijflijn gecombineerd worden met eender welke krachtbron. Ook benzine - voor markten die daar gevoeliger voor zijn. De achterwielen kunnen de 3008 ook uitsluitend elektrisch voortbewegen (bij lage snelheden, beperkte afstand), bij hevige acceleraties steun bieden en de 3008 uit benarde situaties helpen.

De realiteit tempert het enthousiasme. Niet alleen door de schokkerige werking van de gerobotiseerde versnellingsbak of het effect van de stuggere ophanging (om het meergewicht te compenseren) maar vooral omwille van het verbruik. Bij een normale rijstijl tikten we af op liefst 6,7l/100km. Ronduit ecorijden levert 2l/100km extra winst op, maar zelfs dat is bezwaarlijk spectaculair laag te noemen.

Geef commentaar
comments by Disqus