Audi A7 3.0 TDI Quattro Rijgedrag

Audi A7 3.0 TDI Quattro
Bekijk 24 foto's
Door: BV 22-11-2011

Eerst het goede nieuws. De geblazen V6 die onder het lange motordeksel zachtjes ligt te ronken, klinkt niet alleen heerlijk, hij loopt ook als een trein. Met zijn 204pk en vooral een 450Nm sterk koppel hebben de zes cilinders niet de minste moeite om de 1.785kg wegende lobbes door het verkeer te loodsen. De spurt van nul naar honderd legt de A7 in 7,2 seconden af en de topsnelheid bedraagt 235km/u. Het koppel is reeds beschikbaar vanaf 1.250t/min en begint pas af te kalven vanaf 3.500tm/min, wat de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling toelaat erg zacht en haast ongemerkt van verzet te veranderen. We hebben geen plezier beleefd aan de manuele stand, want schakelen met de dikke pook voelt niet alleen onnatuurlijk aan, bij het betere bochtenwerk floept de pook ook veel te snel terug in de automatische stand.

Het is maar een eerste indicatie dat echt sportief werk niet aan deze A7 is besteed. Eénmaal je met pretoogjes bochtig territorium betreedt, wordt de A7 onzeker en grijpt de elektronica in dat het een lieve lust is. Er gaat geen apex voorbij of je voelt dat één of ander wiel wordt afgeremd of het gaspedaal subtiel wordt genegeerd. Afzetten die handel, denk je dan, maar dat brengt geen soelaas, wel integendeel. Zelfs met vierwielaandrijving blijkt het werk van de elektronica aan boord gewoon nodig om de Audi iets of wat snedigheid aan te meten. De elektromechanische stuurbekrachtiging voelt wel lekker zwaar aan, maar blijkt eveneens te onnauwkeurig om de zaakjes op orde te krijgen. Goed, haarspeldbochten mogen dan niet meteen de biotoop van de A7 zijn, dus moet hij meer geschikt zijn als groottoerder. En dat is hij ook, zolang het wegdek zich in een acceptabele toestand bevindt. Want de demping van Audi's op één na grootste staat veel te stug om echt comfortabel over 's lands wegen te glijden. De laagprofielbanden helpen de situatie natuurlijk niet vooruit, maar wij krijgen toch de indruk dat Audi met deze A7 niet heeft kunnen kiezen tussen comfort en sportiviteit.

In de technische fiche valt te lezen dat de A7 genoeg heeft aan amper 5,8 liter/100km, wat overeenkomt met 152 gr CO2/km. Mooie waardes voor een sterke en zware wagen, met dank onder andere aan het standaard gemonteerde start/stopsysteem. Maar dat valt wel even tegen in de praktijk, waar we hebben de appetijt van de lange Duitser nooit onder de negen liter kunnen krijgen. Mits een beheerste rechtervoet moet zuiniger zeker kunnen, alhoewel je dan moet kunnen weerstaan aan de heerlijke roffel van de zespitter.

Geef commentaar
comments by Disqus