Toyota Yaris 1.3 VVT-i Interieur

Toyota Yaris 1.3 VVT-i
Bekijk 15 foto's
Door: BV 12-12-2011

De Japanners gaan er prat op dat cockpit deze keer nadrukkelijk naar de bestuurder werd gericht. De wijzerplaten werden van hun centrale positie weliswaar weer naar een meer klassieke plaats achter het stuurwiel teruggefloten, maar dat buiten beschouwing gelaten, merken we van die intenties niet zo veel. Het temidden van de vlakke boordplank ondergebrachte Touch&Go hifi-navigatiesysteem (standaard op Style) staat immers geen graad naar de chauffeur gedraaid, wat de bediening ervan niet bepaald helpt tijdens het rijden (en laten we eerlijk zijn, dat doen we allemaal). Omdat het ook geen kapje of iets dergelijks heeft om inkomend zonlicht te weren, is de afleesbaarheid ook niet altijd om over naar huis te schrijven - vooral met het panoramisch dak onverhuld. De ergonomie is dan weer erg goed uitgekiend, zowel wat betreft de logica die werd gehanteerd bij het inplanten van de knoppenwinkel, als het erg goed zittende meubilair. De achtergrondverlichting is in deze Style aangenaam oranje wat tot ons plezier homogeen werd doorgetrokken in alle modules. Enkel het stuurwiel kreeg jammer genoeg geen verlichting achter de knopjes.

Ook binnenin maakte Toyota werk van een serieuze modernisering van de aankleding, al vonden we de operatie hier een pak minder geslaagd dan langs de buitenkant. Een wagen moet natuurlijk geen kussen zijn, maar harde materialen tieren té welig en de enige zachte strook in de boordplank is dan nog niet eens aantrekkelijk. In de zijdeuren werd getracht de uitwerking door te trekken om zo de indruk te wekken dat de bestuurder door de boordplank wordt omringd, maar aan die overgang werd duidelijk niet veel aandacht besteed, zodat het idee zijn doel mist. De ventilatieroosters werden op maar liefst vier verschillende wijzen vorm gegeven, wat de wat drukke aanblik op de boordplank nog wat verder voedt. Daartegenover staan dan weer een erg knap stuurwiel, dat zeker met de oranje uitgevoerde stiksels (Style) zo uit een Beiers magazijn lijkt te zijn geplukt. En dat is een compliment.

Het ruimte-aanbod is alvast in orde, zowel voor de passagiers als voor hun bagage die ze kwijt kunnen in de 286 liter grote koffer. Met dank aan de relatief grote en langgerekte raampartijen geniet je ook van een algemeen ruimtegevoel. Door de lage gordellijn en de ver naar voren ingeplante voorruit, is niet alleen het zicht rondom exemplarisch te noemen, je hebt als bestuurder ook het idee eerder op dan in de wagen te zitten. Mensen van gemiddelde lengte kunnen haast over de gordellijn naar beneden kijken. Ook binnenin wil de Yaris dus schijnbaar een middenweg bewandelen, met zijn sportieve bedieningsinstrumenten en dito steunende zetels, en anderzijds een ruimtegevoel en rijpositie die we eerder aan een kleine monovolume of SUV zouden toeschrijven.

Geef commentaar
comments by Disqus