Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic Conclusie

Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic
Bekijk 20 foto's
Door: BV 18-01-2012

Als we Toyota mogen geloven, hoort de nieuwe Avensis verfijnder, efficiënter en geavanceerder te zijn dan het model dat in 2008 werd geïntroduceerd. Zelfs al zijn de uitwendige modificaties eerder subtiel, toch heeft de facelift weldegelijk zijn effect. De Avensis staat er een pak frisser en gretiger bij, dankzij een grotere luchthapper, spitsere lichtblokken en andere mistlichten. Ook langs de binnenkant mochten Toyota's interieurarchitecten op zoek gaan naar verbeteringen. En hoewel ook zij duidelijk niet mochten breken met de stijl die het publiek van het Japanse merk gewend is, is de stoffering merkbaar van een hogere kwaliteit en voelen de harde materialen geraffineerder aan. Het Touch&Go infotainmentsysteem maakt het visuele plaatje compleet, en werkt intuïtief en snel.

Onze testwagen gaat door het leven als sedan voorzien van de instapbenzine, een 1.6. Toyota's afvaardiging in het D-segment kost in het middelste uitrustingsniveau Comfort € 26.710. In de Active trim wisselt de Avensis met dezelfde eenheid ingebouwd voor € 23.220 van eigenaar, het is meteen de instapper van de bende. De hoogtoerige 1.6 levert 132pk en lanceert de 1.365kg wegende Avensis in 10,4 seconden van nul naar honderd. Doe je dat vaak, dan komt er makkelijk twee liter bij het opgegeven gemiddeld verbruik van 6,6l/100km. Daarnaast heeft Toyota ook een 1,8 in de aanbieding, die 15pk sterker is en de honderdspurt met 1 seconde weet te reduceren. De verkoopstoppers zijn uiteraard de twee dieselstokers: een 2.0 D-4D met 124pk en een 2.2 D-4D die 150pk levert. Die laatste kost als Premium, het hoogste uitrustingsniveau, € 40.070 en is de enige krachtbron van de reeks die enkele veiligheidssystemen van de nieuwste generatie als bewaarengels kreeg.

Aan de 1.6 krachtbron die in onze testwagen werd gehangen, veranderde er eigenlijk niets, maar de Japanners sleutelden wel aan het onderstel, de stuurinrichting en de geluidsisolatie. Achter het stuur resulteert dat in een eerder steriel, maar natuurlijk wel correct rijgedrag. Overdreven comfortabel of sportief wordt het nooit, maar in gewone, alledaagse verkeerssituaties voldoet het uitgebalanceerde onderstel zonder meer en valt het erg moeilijk in de problemen te brengen, al zeker niet met de nipt bemeten zestienhonderd onder de kap. Dat is wat ons betreft voldoende: wie de Avensis uitkoos om 's zondags de Ardennen onveilig te maken, heeft zijn huiswerk niet gemaakt. In alle andere omstandigheden daarentegen, stelt de Avensis haast nooit teleur.

Geef commentaar
comments by Disqus