Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM TCT 175 Rijgedrag

Bekijk 37 foto's
Door: AUTO55 12-08-2014

Twin Clutch Transmission heet de automaat bij Alfa. Het gaat om 2 parallelle versnellingsassen met elk een eigen koppeling en het komt erop neer dat de volgende versnelling al klaar staat nog voor er geschakeld wordt, waardoor de overgang sneller en vlotter verloopt. Een principe dat bij Volkswagen werd geïntroduceerd en ook in de Mito en de 4C zit.

Het verdict

Gek zijn we niet op die TCT. Het aangrijppunt laat soms langer op zich wachten dan gehoopt en de afstelling is in zelfwerkende modus lang niet altijd optimaal te noemen. De bij respectievelijk 3.750 en 1.750 toeren beschikbare 175pk en 350Nm koppel van de tweeliter diesel leveren ook niet de gewenste indruk op. Bij het optrekken slaagt de Giulietta 2.0 JTDM er niet in om turbogaten te omzeilen, wat het aantal leuke sprintmomenten beperkt. Niettegenstaande zit je toch na een vlotte 7,8 seconden aan 100km/u en wordt er bij 219km/u getopt. Het windgeruis moet je erbij nemen.

Dynamisch?

De rijmodus aanpassen – dynamic, normal en all-weather – doe je met de schakelaar onder de middenconsole. Het verschil tussen de sportieve en normale stand is onmiddellijk voelbaar - de demping wordt stugger en de motor reageert gretiger - maar de gebrekkige feedback in het stuur blijft. Dat neemt een deel van het vertrouwen en plezier weg. Inspirerend, zoals in de vlijmscherp sturende 4C, wordt het dus nooit.

Aan de pomp

Het door ons gemeten verbruik (6,6l/100km) strookt min of meer zoals verwacht met de rustige rijstijl die de 2.0 JTDM en de er standaard aan gekoppelde automaat prefereren. Alfa Romeo zelf claimt natuurlijk een pak minder met 4,4l/100km, wat overeenstemt met 116g/km CO2.

Geef commentaar
comments by Disqus