Opel Insignia BiTurbo 4x4 Supersport Rijgedrag

Opel Insignia BiTurbo 4x4 Supersport
Bekijk 16 foto's
Door: BV 24-02-2012

De tweeliter dieselmotor in de boeg van de Insignia is nog een overblijfsel van het korte, maar intense huwelijk met Fiat. En het is dankzij permanente verbeteringen nog steeds een hoogtechnologisch blok. De jongste aanpassingen omvatten nieuwe gloeikaarsen en vooral het gebruik van twee turbo's (een grote en een kleine) én twee intercoolers. Dat laatste is nog nooit eerder gedaan. Het resultaat is een vermogen van 195pk en een trekkracht van 400Nm, die al bij 1.750tr/min ter beschikking is maar ook reeds bij 3.000tr/min gevoelig begint af te kalven.

Potige cijfers die er echter voor zorgen dat de Insignia steeds levendig aan het gas hangt en zich met name bij hoge snelheden nog steeds kiplekker voelt. Je voelt gewoon dat de Duitse autobahn de natuurlijke biotoop van het model is. Nochtans is de sprint naar 100km/u in 8,7 tellen (8,9 met vierwielaandrijving zoals hier getest) een dikke tel trager dan we verwachtten. Maar de Opel zet natuurlijk ook minstens 1.664kg op de weegschaal. Het opgegeven verbruiksgemiddelde is dan weer puik - amper 5,4l/100km of 144gr/km (met vierwielaandrijving, er is ook een EcoFlex die slechts 129gr uitstoot).

De centrale wordt in dit geval gecombineerd met het Supersport-chassis en vierwielaandrijving. Een combinatie die van de Insignia OPC wordt geleend, met inbegrip van Brembo-remsysteem, hiperstrut voorophanging en actief achterdifferentieel. Het resultaat is zo stijf als een betonnen dwarsligger wat meteen betekent dat je je niet vrijwillig zal blootstellen aan een afgeleefde asfaltlaag. En daarvan hebben we er in België natuurlijk hopen. Het stuurgedrag (niet te verwarren met stuurgevoel - ook de Insignia heeft een elektrische bekrachtiging) wordt er wel merkbaar accurater door en omdat het vermogen naar het achterwiel aan de buitenzijde van de bocht wordt gestuurd, wijzigt de Insignia van richting als kattenjong op speed. De stopijzers van Brembo zorgen zelfs voor meer pedaalgevoel. Allemaal goed nieuws als je over een biljartvlak wegdek rijdt. Geef ons de keuze en we kiezen ongetwijfeld voor de standaardophanging. Zelfs die is al erg rolstijf.

Geef commentaar
comments by Disqus