BMW 320d Efficient Dynamics Inleiding

BMW 320d Efficient Dynamics
Bekijk 23 foto's
Door: BV 23-03-2012

Als de Ierse supergroep U2 zo ongeveer om de vier jaar een nieuw album aankondigt, sluiten de twee hersenhelften van de trouwe fan heel even kort. Gevoelens van verheugde anticipatie vermengen zich dan ogenblikkelijk met angst voor een onherroepelijke teleurstelling ... al normaliseert die gemoedstoestand zichzelf even snel als ze is opgedoken. Want als Bono zegt dat hij met iets experimenteels bezig is geweest, bedoelt hij niet dat hij respectloos komaf heeft gemaakt met zijn zorgvuldig uitgebalanceerde oeuvre. Hij wil daarmee gewoon zeggen dat hij als vanouds bekende paden heeft bewandeld, maar dan met nieuwe stappers aan. Waarom zou je een revolutie ontketenen, als zelfs middelmatige releases nog waanzinnig goed verkopen?

Beieren is Dublin niet, maar voor het overige is de analogie met de BMW 3-reeks erg treffend. Net als de rockband mengde de Dreier zich medio de jaren zeventig onder het internationale publiek, en - net zoals bij de invloedrijke Ieren - was het vrijwel onmiddellijk raak. Editie na editie groeide de Drie mee met de gebruiken van zijn tijd, zonder echt fundamenteel van het initiële concept af te wijken. Het legde de Duitsers geen windeieren. En kijk, daar staat alweer generatie zes voor onze redactie. Een tikje groter, zuiniger en ingewikkelder, wil die ons vandaag bewijzen dat hij nog steeds de referentie in zijn klasse mag genoemd worden.

De 316d is de instapper van dienst. Een wat verwarrende notatie, want er ligt weldegelijk een 2.0 liter dieselblok onder de gewelfde motorkap. Kaal kost hij € 29.250 en hoewel hij met zijn 116pk de minst krachtige van de meerling is, blijkt hij niet de zuinigste. Die titel is voorbehouden voor onze testwagen, de 320d EfficientDynamics Edition. Deze eveneens twee liter grote zelfontbrander weet een redelijk impressionante CO2 uitstoot van 109g/km te combineren met een vermogen van 163pk. Zonder opties kost deze versie weliswaar al een pak meer, € 34.350 om precies te zijn. En omdat een BMW zonder opties smaakt als een spaghetti zonder de bolognaisesaus, stranden we uiteindelijk op € 45.250 als we wat courante zaken hebben afgevinkt.

Geef commentaar
comments by Disqus