Hyundai Veloster 1.6 GDI Auto Conclusie

Hyundai Veloster 1.6 GDI Auto
Bekijk 12 foto's
Door: BV 03-04-2012

Bij een eerdere test concludeerden we dat de 1.6l benzinemotor met 140pk en 167Nm trekkracht de zwakste schakel was in het aanbod van de Veloster. En dat blijft natuurlijk zo bij deze variant met automaat met dubbele koppeling die € 1.350 meer kost dan de handbediende zesbak. De Veloster kan immers nog steeds meer verdragen dan de sprinttijd van 9,8 tellen die de combinatie neerzet. Gelukkig gedraagt het onderstel zich ook bij wat lagere snelheden als een gemanierde en goedgemutste speelkameraad. De automaat profiteert van de alerte schakelovergangen die eigen zijn aan het concept, maar heeft wel een eerder ouderwets J-rooster voor de bediening. En er verdwijnt gemiddelde 6,4l/100km brandstof uit de tank - een halve liter meer dan wanneer je zelf schakelt.

In een segment waarin gevestigde waarden als de Megane Coupé of Astra GTC de poorten bewaken, sluip je best binnen met een list. En dat is exact wat de Veloster doet met zijn aparte deurconstructie met twee portieren aan de passagierszijde en één portier aan de bestuurderkant. Hij is er ook meteen wat praktischer door dan een conventionele vierdeurs. De aanwezigheid ervan wordt gecamoufleerd maar het lijnenspel heeft gelukkig ook nog heel wat andere elementen die kunnen boeien.

De creativiteit van het designteam is ook de binnenzijde aan te zien, zonder dat Hyundai de bal misslaat als het op afwerking en materiaalkeuze aankomt. En de verhouding tussen uitrusting en prijs zit ook al snor. Voor € 21.499 (met handbak) heb je al recht op onder meer lichtmetalen velgen en airco.

Geef commentaar
comments by Disqus