Lexus GS 450h Interieur

Lexus GS 450h
Bekijk 15 foto's
Door: BV 09-06-2012

De buitenmaten blijven dan wel nagenoeg gelijk, het binnenruim wordt wel groter. Je extra centimeters in de hoogte worden integraal aan de beschikbare hoofdruimte toegevoegd en door de hybride-aandrijflijn compacter te maken en intelligenter te plaatsen, worden er ook enkele centimeters toegevoegd aan de beenruimte voor de achterste inzittenden. Nu kon je in de vorige generatie al vier volwassenen schikken zonder dat er gemor of gemekker opsteeg, en dat is nu dus niet anders.

Waar je wel over kon klagen was de kofferruimte. In hybrides moeten de ingenieurs steeds plaats zoeken om de batterijen weg te steken. In nagenoeg alle gevallen worden die geparkeerd onder de hoedenplank. Dat betekent meteen dat je een neerklapbare achterbank of zelfs een skiluik op je buik mag schrijven. En wat er van kofferinhoud overblijft, is eerder beperkt. Mirakels bestaan niet. En toch heeft de GS 450h van de nieuwe generatie zo maar eventjes 61% meer laadvolume dan z'n voorganger. Een evolutie van de batterij ligt daarvoor aan de basis. In het totaal past er 482l achter de klep. Dat moet nu toch echt voldoende zijn, zelfs voor reisbagage.

Je hartslag zal van een blik op de interieurvormgeving niet meteen nieuwe hoogten opzoeken. Lexus vaart een behouden koers die weliswaar goed steunend meubilair, een heldere layout en correct afleesbare boordplank inhoudt. Fantasieloos, maar degelijk. Over het (ronduit gigantische) multifunctionele LCD-display met meer dan 12" diameter en de bediening kunnen we alleen de loftrompet laten schallen. Degelijk materialen? Jawel, ook dat is present.

Valse noten zijn zeldzaam, maar niet geheel afwezig. Wie groot is, moet door de Amerikaans aandoende stuurverstelling rekening houden met een te horizontaal opgesteld stuurwiel en de bediening van de elektronische richtingaanwijzer is ronduit onnatuurlijk.
De uitrustings- en optielijst kan je bezwaarlijk een Europese bedoening noemen. En op de keper beschouwd is dat een goede zaak. Zelfs de standaarduitrusting is rijkelijk te noemen (met onder meer leder, parkeerhulp en een complete veiligheidsuitrusting), maar ook als je je laat leiden door je drang naar luxe, kost de GS 450h nooit meer dan € 77.800. Met inbegrip van verwarmde en gekoelde zetels, een exquise geluidsinstallatie van Mark Levinson, een elektrisch zonnescherm, LED-koplampen (!!) en diens meer. Daar kan geen Duitser tegenop.

Geef commentaar
comments by Disqus