Toyota Prius+ Inleiding

Toyota Prius+
Bekijk 12 foto's
Door: BV 18-06-2012

De jongste twee jaar heeft Toyota het lastiger dan voorheen op de Europese markt. In niet onaanzienlijke mate is dat te wijten aan de Koreanen die producten bouwen die er gelikt uitzien, met een uitgebreide garantie komen en assertief geprijsd zijn. Maar Toyota heeft een plan, en het mag niet verbazen dat hybrides daar een grote rol in spelen. Het bedrijf bouwde er al meer dan 4 miljoen van en uit de fabrieken rollen momenteel elke maand meer dan 100.000 hybrides. Het gros zijn Prius en dat gamma wordt nu verder uitgebreid met een monovolume Prius. Die is ruimer, heeft een extra zetelrij, is beter uitgerust en heeft zelfs een andere batterij. In heel Europa heet die Prius+, maar omdat de marketingboys van het bedrijf in ons land de Belgen te stom achten om dat verschil op te merken, is hij (alleen) bij ons omgedoopt tot Grand Prius+. Daar echter ook een badge voor voorzien was te veel moeite, dus wij houden het mooi bij wat op de kofferklep prijkt.

De Prius+ dus - die is er al vanaf € 31.990 terwijl de duurste versie € 39.250 kost. Daarmee heeft hij een prijs die vergelijkbaar is met die van populaire zevenzitters met een dieselmotor, maar heeft hij in leasing wel een handicap omdat - net als in het geval van de Lexus CT200h bijvoorbeeld - de volumes lager zijn. Maar de Prius+ heeft door z'n hybride aandrijflijn wel een troefkaart uit te spelen. Zo stoot de instapper slechts 96gr/CO2/km uit en dat levert vooral in de berekening van het Voordeel Alle Aard verschil op. Dat blijft beperkt tot € 4.800 per jaar, bovenop een fiscale aftrekbaarheid van 90% en een CO2-solidariteitsbijdrage van slechts € 1.164.

Tegelijk kan je bezwaarlijk stellen dat die Prius+ slecht is uitgerust. De instapper, die Active heet, heeft zo bijvoorbeeld al recht op een volautomatische airco, een instapsysteem zonder sleutel, cruise-control en automatische airco. De Comfort doet daar mistlichten, een JBL-geluidsinstallatie, achteruitrijcamera en een panoramisch glazen dak bovenop. Wie helemaal uit de bol wil gaan kiest de Lounge, die op 17-duimers rust, navigatie en verwarmde zetels heeft en zichzelf helemaal automatisch kan inparkeren.

Geef commentaar
comments by Disqus