BMW X1 25d xDrive Conclusie

BMW X1 25d xDrive
Bekijk 30 foto's
Door: BV 01-07-2012

s="internalLink" href="http://www.auto55.be/tests/119404-bmw-x1-xdrive-20d">2,5 jaar nadat de X1 als kleinste telg aan BMW's SAV-reeks werd toegevoegd, maken de Duitsers tijd om het model ongewoon vroeg wat strakker in het pak te steken. BMW prutste wat aan de spiegels, scherpte de vouwlijnen in de bumpers een beetje aan en veranderde de verhoudingen tussen geverfde en zwarte koetswerkpanelen. Al bij al erg bescheiden modificaties, die de Beiers niet doorvoerden omdat ze zich verveelden, maar omdat ze toch al één en ander dienden aan te passen nu het model voortaan ook in de VS wordt aangeboden én voor de lokale markt in China zal worden geproduceerd. Kersverse eigenaren, haal alvast opgelucht adem. Want de voor het oog waarneembare aanpassingen zijn dermate miniem dat generatie één nog enkele bijkomende jaartjes bij de tijd blijft. En wie vandaag een exemplaar van generatie twee bestelt, weet zich getroost dat de wijzigingen de SUV nog een tikkeltje dynamischer, zuiniger en gebruiksvriendelijker maken. Iedereen tevreden!

Zuiniger zeiden we dus: Als nieuwe dieselinstapper aan € 28.650 zet de 116pk sterke 16d uitsluitend de achterwielen aan het werk, in ruil voor gemiddeld 4,9 liter brandstof per 100km (128gr COâ‚‚/km). Maar in tegenstelling tot wat te verwachten is, is dat niet de minst gulzige van het broederschap. Die rol is voorbehouden voor de sDrive 20d EfficientDynamics. In ruil voor € 33.000 stelt die zich tevreden met een normverbruik van 4,5l/100km en een ongezien lage COâ‚‚ uitstoot van 119g/km. Onze testwagen is dan weer uitgerust met de potente 25d xDrive aandrijflijn. Minimum € 39.000 kostend, katapulteert deze variant van diezelfde tweeliter krachtbron de dik 1,5 ton wegende X1 in net geen zeven seconden naar 100km/u. Op de Münchense, naar Belgische maatstaven biljartvlakke wegen weet deze eenheid de X1 in staat zichzelf als een erg sportieve en plezierige reisgezel te profileren. Niet in het minst met dank aan het onderstel dat van de vorige 3-Reeks werd overgenomen, en het hydraulisch bekrachtigd, evenwichtig weerstand biedende en erg communicatieve stuur.

Zoals bij het bouwen van een huis, tel je bij deze vanafprijzen bij BMW maar best een ruime marge bij. Om dan, als je je aan de optielijst hebt gelaafd, te constateren dat je door nog eens flink boven bent gegaan. De klant de keuze laten, heet dat bij BMW; een filosofie die met dank aan de huidige economische en vooral fiscale realiteit trouwens meer dan ooit steek houdt. Het laat je bijvoorbeeld toe om al dan niet voor de Lines te opteren. Inderdaad, ook die totaalsfeertjes maken de overstap van de nieuwste modellen uit Beieren en laten de keuze tussen een sportieve, stoere en M-variant. Je kan op die manier anderzijds ook kleine motoren combineren met weelderige luxe binnenin. Het interieur blijft voor BMW-adepten bijzonder vertrouwd aanvoelen, met een duidelijk bevoorrechte rol voor de bestuurderspost. Buiten een meer naar de bestuurder gerichte middenconsole en wat nieuwe materialen zijn de aanpassingen erg beperkt, en bleven ook de maten en gewichten grosso modo identiek aan die van de eerste editie. Die op hun beurt niet veel verschillen van een BMW 3 Touring van de vorige generatie, waarop de X1 nog steeds is gebaseerd.

Geef commentaar
comments by Disqus