Audi S5 Exterieur

Audi S5
Bekijk 28 foto's
Door: BV 16-07-2012

Toen Audi nog met twee (of meer) cijfers sprak, kon er voor de Duitsers een coupé-variant van de 80 af. Diens opvolger, de A4, moest echter geduld uitoefenen tot het jaar 2007 vooraleer ook hij zijn twee achterportieren zag vervliegen. Dat werd dan de A5. Diens laatste facelift dateert van medio 2011, waarbij in het geval van de S5 de 4,2 V8 werd uitgezwaaid ten voordele van een drukgevoede 3,0 V6. Zoals het een 'S' betaamt, heeft die recht op heel veel S5-plaatjes en borduursels her en der, maar ook op een specifieke koetswerkkit en velgenset. De bumpers staan wat vetter, de luchtinlaat kan wat meer debiet verdragen en wordt geflankeerd door een kenmerkende grille. En, niet te vergeten, uiteraard zijn de spiegels mat chroomkleurig uitgevoerd, net als de voorruitomlijsting. Laten we duidelijk zijn: het optioneel (€ 1.350) panoramisch glazen dak (dat enkel kantelt en niet opent!) is best knap en de Audi verkoper zal niet protesteren als je besluit te passen voor het huisschoeisel, maar vraagt naar de meer exquise velgenkaart. Uitwendig hoef je dan weer weinig tot geen opties aan te vinken om de S5 te onderscheiden van zijn bloedbroeder. Voor zover hedendaagse Audi's uit elkaar te halen zijn uiteraard. Maar dat is weer een ander verhaal.

Los van bovenstaande kenmerken leunt de S5 uiteraard nog heel erg dicht aan bij de 'gewone' A5. Met een lengte van 4,64m en een breedte van 1,85m is de Audi bepaald geen kleine auto, alhoewel die grondoppervlakte zich niet automatisch heeft vertaald in royaal veel ruimte binnenin. Voorin zit je zonder meer comfortabel, maar je moet er eerst geraken. Dankzij de lage zit en de erg vlakke A-stijl is dat immers best een onderneming. Naar achteren klauteren is nog minder evident, al is dat een activiteit die je zo veel mogelijk dient te proberen vermijden. Het plaatsaanbod is er - zoals te verwachten, het is een coupé nietwaar - allesbehalve voor volwassenen. Als je je afvraagt waar al die ruimte dan naartoe is, kijk dan eens in de koffer. Die slikt 455 liter en met de achterbank neer zelfs 829 liter. Maar, niet onbelangrijk, het kofferdeksel fungeert in deze als flessenhals. Wees dus niet te optimistisch betreffende de praktische laadcapaciteiten van de Duitser.

Geef commentaar
comments by Disqus