McLaren MP4-12C Interieur

McLaren MP4-12C
Bekijk 13 foto's
Door: REDACTIE 05-08-2012

McLaren vond dat de MP4-12C zich moest lenen voor dagelijks gebruik. En het dient gezegd dat we ons zelfs in dit rechtsgestuurde exemplaar meteen thuis voelden. De Recarozetels zitten om het lijf als een tweede huid en de vergelijking met de Audi R8 is niet ver weg. De bruikbaarheid krijgt een zetje in de rug door een uitgebreide verstelbaarheid van de elementen en de -voor het segment- makkelijke toegang. Jong, oud, groot, klein, man, vrouw - de Brit moet bij iedereen passen.

De afwerking is uitgedacht tot in het detail. Van de carbonvezel inzetstukken op het stuur, op de smalle middentunnel en op de deuren over de op een turbine geïnspireerde ventilatormonden tot de unieke bedieningsknoppen en de robuuste aluminium hendels aan het stuur. Elk onderdeel werd door de Britse autobouwer zelf ontwikkeld Geen hendels en knopjes dus die ook in andere auto's te vinden zijn (zoals bij sommige andere sportwagens). En er is duidelijk over nagedacht: ze voelen zwaar en degelijk aan in vergelijking met de kunststof exemplaren van de concurrenten en liggen dankzij hun lepelvorm bijzonder ergonomisch in de hand. Om de cabine een ruimtelijk gevoel te geven is de middenconsole opzettelijk erg slank gebleven. Dunner zagen we in recente tijden niet en het lukt - we voelden ons alles behalve een sardientje in een blik.

Alle functies die nodig zijn tijdens het rijden - zoals de transmissieknoppen voor de gerobotiseerde Graziano-zevenbak met dubbele koppeling, de bediening voor de -uiteraard- geheel gestuurde ophanging of de stabiliteitscontrole zitten allemaal in de middentunnel. Instellingen heb je bij de vleet, maar het patroon blijft hetzelfde. Voor elk van bovenstaande elementen heb je een instelling die gemak en comfort prefereert, een sportieve instelling en een modus die zo extreem is dat circuit de aangewezen gebruiksomgeving is. Zelfs bij de uitlaat, waar je het vervaarlijke gebrom van de achtcilinder biturbo kan smoren. De bediening van de airco en elektrische ruiten bracht McLaren dan weer onder in de armsteunen in de deurpanelen. Best goed doordacht.

Geef commentaar
comments by Disqus