Toyota GT86 6MT Exterieur

Toyota GT86 6MT
Bekijk 43 foto's
Door: BV 16-09-2012

Net zoals een - liefst groengekleurd - bio-etiket probleemloos flink wat extra euro's uit de portefeuille kan toveren als zelfs de meest elementaire voedingswaren uit de supermarktrekken worden geplukt, zo ook probeert elke marketeer de meest doordeweekse vierdeurs-gezinswagen als passionele coupé te slijten. De tendens om ook 'gewone' auto's aantrekkelijk dan wel sportief aan te kleden met het oog op een commerciële meerwaarde is eigenlijk helemaal geen slechte zaak voor de consument en bij uitbreiding voor het straatbeeld, maar het foefelt ook wat aan een mens' perceptie. Want zeg nu zelf, coupé, waar staat dat begrip eigenlijk nog voor?

Gelukkig volgt de GT86 de klassieke definitie van het concept: een coupé heeft een lange neus, laag dak, korte achterkant (maar is geen hatchback), twee deuren en doet het in wezen zonder achterste zijruiten. Toyota schiet nog in alle haast haar vandaag vigerende designslogans als 'Keen Look' en 'Under Priority' op ons af, die enerzijds de klare kijk, de gapende koelmond en enige familiegelijkenis met de rest van de vloot moeten verantwoorden. En laat ook nog weten dat een GT2000, bij wijze van nostalgische marinade, in de kamer waar de koetsontwerpers werkten werd geparkeerd. Maar kom, eigenlijk zie je ook zonder al die pr(iet)praat dat het koetswerk van de Japanner doodgewoon strak over de onderliggende mechaniek heen werd gesmolten.

En dat is meteen de rode draad doorheen dit verhaal: meer nog dan een leuk lichaam heeft de technische kant van de zaak, of toch de manier waarop die het uiterlijk beïnvloed, prioriteit gekregen. Wat niet wil zeggen dat de 4,24m lange, 1,29m lage en nog geen 1,80m brede Toyota er niet smakelijk uit zou zien. Sommige, op foto enigszins fronsverwekkende details zoals de doorkijk-lichtblokken van-de-tuner-om-de-hoek achteraan, vallen in het echte leven zelfs een heel stuk beter mee. Dankzij de diep ingebouwde boxermotor ligt de aluminium motorkap - die overigens nagenoeg verticaal open kan gezet worden, handig voor in de werkplaats - lekker laag, wat de algemene sportieve indruk nog wat opluistert. Dat is ook het geval bij de flanken, het 'padoga' dak en de voorvleugels, die elk zodanig werden vormgegeven dat ze de luchtstroom over het midden van de wagen geleiden, met het doel meer neerwaartse druk te genereren zonder al te veel opzichtig spoilerwerk. Eentje moest wel kunnen dachten ze bij Toyota: het weinig subtiele, maar gelukkig wel geheel tegen de achterklep klevende exemplaar is eveneens voorzien van rechtop staande stukjes ter bevordering van de luchtstroom.

Ook de onderkant van de wagen werd met aandacht voor de opbouw van neerwaartse druk uitgewerkt. Aansluitend op de onderlip beschermt een forse metalen afdekplaat het carter van de extreem laag liggende boxer, een attribuut dat de meeste Subaru's overigens missen. Daarachter neemt een vlakke hittewerende plaat het deel rond de uitlaataansluiting voor zijn rekening, waarna plastieken vulstukken de stroom verder leiden naar de achterste diffuser. Een volledig vlakke bodemplaat - die wel praktisch bruikbare onderdruk genereert - leveren die ingrepen natuurlijk niet op, maar ze zijn alleszins allemaal goedbedoeld en kunnen de stabiliteit van de wagen alleen maar ten goede komen.

Een laatste markant detail zijn de 'kleine' zeventienduimers met daar rond banden maatje 215 die ook op de Prius besteld kunnen worden. Een wat vreemde, maar wel bewuste keuze van het ontwikkelingsteam zo blijkt, om niet zozeer flitsende prestaties, dan wel bakken rijplezier aan legale snelheden te kunnen garanderen. Dat is erg nobel van die Japanners, al is er weliswaar voldoende vrije ruimte voorzien voor de montage van breder en hoger rubber. De velg mag gerust een beetje naar buiten groeien vooraleer aanraking met de vleugels dreigt, en ook naar binnen toe is er nog behoorlijk wat speling voor handen ten opzichte van de schokbrekers. Toyota maakt er geen geheim van dat dit perfect kan, en ziet daarin zelfs een toegevoegde waarde. Zo kan de koper na het monteren van sportiever rubber namelijk het onbenut potentieel van de GT86 herontdekken.

Geef commentaar
comments by Disqus