Nissan Navara V6 AT Conclusie

Nissan Navara V6 AT
Bekijk 47 foto's
Door: BV 24-09-2012

De tijd dat pick-ups grote, lompe mastodonten waren die enkel maar hun nut wisten te bewijzen in de handen van een aannemer, tuinder, boer of paardenmenner liggen al even achter ons. Moderne oppakkers hebben tegelijk sterke en zuinige motoren, en alhoewel ze nog steeds een laadbak achterin hebben die specifiek werd ontwikkeld voor grote of onhandige ladingen, bieden ze evengoed een interieur aan dat haast niet meer moet onderdoen voor dat van personenwagens en suvs. Dit gegeven, in combinatie met de fiscale voorkeursmaatregel die deze voertuigen nog steeds genieten, verklaart waarom ook particulieren hun weg blijven vinden naar dit segment. De Nissan Navara speelt daarin al enige tijd een voortrekkersrol, en wordt sinds kort ook aangeboden met een erg interessante V6 3.0 dCi.

Deze topversie gaat de deur uit voor de som van € 48.350, en dat is een flink pak meer dan de € 28.900 de je dient neer te tellen voor de uitgeklede versie met 144pk. Aan ons om te achterhalen of die meerprijs te verantwoorden valt. Nissan presenteert deze 3.0 V6 LE als een prima alternatief voor een grote, luxueuze SUV, maar dan zonder diens inherente fiscale nadelen. Het interieur valt alleszins niet door de mand, want het biedt veel comfort en een compleet infotainmentpakket aan maximaal vijf inzittenden. Uiteraard gaat het er allemaal iets minder verfijnd en fantasierijk aan toe dan in gelijk geprijsde suvs, maar dat is nu eenmaal onvermijdelijk als je het onderhuidse werkpaard mee in de vergelijking betrekt.

Zoals dat bij een pick-up past, transformeer je de open laadbak - waaraan de meeste particulieren toch niets hebben - om in een reusachtige koffer door de montage van een hardtop (€ 2.983). Zo'n gigantische koffer is best fijn en handig en zo, maar kan ook soms ook té groot zijn, als je maar een paar spulletjes wil laden bijvoorbeeld. Ook blijven je goederen niet perfect geïsoleerd van de elementen. De strikte scheiding tussen cabine en koffer betekent bovendien dat de klep niet automatisch mee vergrendelt. Voor een flinke gezinsvakantie mag de aangeboden ruimte dan wel een droom zijn, voor dagdagelijks gebruik is het wat van het goede te veel en valt de beperkte opbergruimte in het interieur nog meer op. Ook de lange wielbasis (3,20m) en de dakhoogte (1,91m met dakrails) kunnen voor spannende momenten zorgen in het urbane verkeer van elke dag.

Onder de kap van deze Navara ligt een 231pk sterke V6, een zelfontbrander die tegelijkertijd aardig klinkt en bijzonder krachtig is, wat de standaard automaat toelaat om de Navara schakellui en al bij al vrij efficiënt door het verkeer te laveren. Met minder dan 10l/100km rondkomen is quasi onmogelijk, maar als je het gewicht van 2,1 ton en de knappe spurttijd - in 9,3s davert de kolos van 0 naar 100km/u - in aanmerking neemt, valt dit verbruik eigenlijk nog best mee. Ofschoon de Navara 2.5 dCi ook meer dan genoeg pit heeft om zowel op als naast verharde paden van dienst te zijn, blinkt de V6 vooral uit in souplesse, discretie en net dat tikkeltje daadkracht meer. Gekoppeld aan traditonele alle-terreinvoorzieningen zoals een inschakelbare vierwielaandrijving met lage verhouding, een sper achteraan en een op belasting voorziene ophanging, is deze Navara dan ook Nissan's meest capabele terreinbeest van het ogenblik. Dat de Nissan daarbij ook op het asfalt verrassend goed voor de dag komt, illustreert andermaal hoe ver de moderne pick-up ondertussen afstaat van de spartaanse werkpaarden van weleer. En goed zien ze er tegenwoordig ook best uit: dat kan je zelf nog eens nakijken in de uitgebreide fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus