Ford B-Max Ecoboost 120pk Conclusie

Ford B-Max Ecoboost 120pk
Bekijk 26 foto's
Door: BV 09-10-2012

Ford is nooit als eerste op een feestje. En dat is ook nu niet het geval. Het zaaltje met de compacte monovolumes zit al stevig vol met onder meer de Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Hyundai ix20, Kia Venga, Skoda Roomster en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar dat betekent niet dat de komst van de B-Max ongemerkt zal blijven. Het model is immers gewapend met motoren die in ons land alvast de feestvreugde zullen aanwakkeren. We hebben het dan met name over de 1.5 of 1.6 diesel (75 en 90pk) en de 1.0l Ecoboost driecilinder benzinemotor die hier op de testbank staat. Niet de goedkoopste met (in Titanium-uitvoering zoals op de foto's) een basisprijs van € 20.300 maar dan wel 120pk sterk (tegen de instapversie met 100pk). Op papier verbruikt die eenheid overigens niet meer dan 4,9l/100km (114gr CO2/km) . Wij tikten af op 6,2l/100km maar lieten ons wat ophitsen door de aanstekelijke klank en de puike prestaties van de eenheid. De vijfbak werkt uitstekend, maar een zesde versnelling had gemogen.

Bij de minpunten staat de vormgeving en materiaalkeuze binnenin bovenaan. Druk en niet steeds ergonomisch in het eerste geval, terwijl bij de materialen de veeg uit de pan gaat naar de zaken waar je niet meteen op let. De hoedenplank bijvoorbeeld. Alles wat meteen in je zicht zit, oogt wel goed. Ford vraagt overigens ook € 99 voor de kit waarin een brandblusser, gevarendriehoek, verbanddoos en fluovest zit en dat is botweg onaanvaardbaar.

Aan de buitenzijde is de B-Max een gekrompen C-Max. Trendy en duidelijk een Ford, maar niet trendzettend. Maar de amper 4,08m lange koets heeft een geheim. Zo is de B-Max die enige in z'n segment die de toevlucht neemt tot schuifdeuren. En het blijft er niet bij. Het model doet het ook zonder vaste B-stijl. Daardoor bedraagt de opening met zowel de conventionele voordeuren als de achterste schuifdeuren open, meer dan anderhalve meter. Al die portieren-hocus-pocus maakt niet noodzakelijk indruk op ons, maar hier is het praktische aspect niet te negeren. Bovendien springt de B-Max efficiënt met alle ruimte om, waardoor nauwelijks opvalt dat hij bij de kleinste in z'n segment is. In de koffer past 318l en als het echt moet gaat er 1.386l in.

Geef commentaar
comments by Disqus