Fiat 500L 1.3 Multijet Rijgedrag

Fiat 500L 1.3 Multijet
Bekijk 25 foto's
Door: AUTO55 10-10-2012

Onder de kap rust een 1.3 liter Multijet II-diesel die 85pk en 200Nm koppel bij respectievelijk 3.500 en 1.500t/min via een manuele vijfversnellingsbak naar de voorwielen leidt. Wie zich de bedenking maakt dat die cijfers compleet ontoereikend zijn voor een 1,4 ton wegende auto heeft het mis. De krachtbron reageert soepel en draait schijnbaar stiller dan de benzineslurpende vierpitter met 1.4 liter slagkracht. Optrekken met laatstgenoemde gaat zelfs gepaard met een ronduit storend motorgeluid. En hoewel onze zelfontbrander het niet altijd even gemakkelijk heeft bij het versnellen richting autosnelweg, valt er nog steeds meer te rapen dankzij een surplus aan trekkracht. Zich vlot door het verkeer begeven doet dan ook geen schijntje pijn.

Verwacht evenwel geen echte krachtontplooiing. De bekende acceleratie vanuit stilstand neemt 14,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 164km/u - wat hem de minst gehaaste van zijn soort maakt. Koppel die cijfers aan een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km en je weet meteen welke doelgroep men voor ogen heeft. De demping is aldus meer op de gezapige chauffeur gericht en oneffenheden worden degelijk geabsorbeerd. Het is geen echte stuurmansauto, maar hij brengt de inzittenden op een aangename en, als je wil, trendy wijze van A naar B.

Geef commentaar
comments by Disqus