Renault Clio IV 1.5dCi 90pk Conclusie

Renault Clio IV 1.5dCi 90pk
Bekijk 28 foto's
Door: BV 14-10-2012

Eén op vijf van de verkochte Renaults in ons land is een Clio. Dat is haast een perfecte afspiegeling van de markt, waarin het B-segment na het iets grotere C-segment de tweede stek opeist. De Clio van de vierde generatie is bijgevolg ook een belangrijk product voor de klant, die - dat leren de statistieken ons - in almaar grotere getale afzakt uit hogere segmenten. Veertig procent van de Clio-kopers doet dat, en Renault snelt ze tegemoet met een aanbod dat moet bekoren. De Clio is lager (4,5cm), maar ook breder en langer (telkens zo'n 4cm) en lust nu 300 liter bagage (+12l) zodat je niet al te veel plaats moet prijsgeven. En een scherpe prijs maakt de keuze nog makkelijker. De 90pk sterke 1.5l dCi is er vanaf € 16.200 en dat is zo'n € 500 minder dan voorheen terwijl de uitrusting rijkelijker werd. Onder meer stabiliteitscontrole, elektrisch bediende voorruiten en een in hoogte en diepte-verstelbaar stuur worden ten opzichte van de vorige generatie aan de reeds weinig beschamende uitrustingslijsten toegevoegd.

De Clio IV wil ook een hippe rakker zijn, met tal van personaliseringsmogelijkheden in een koetswerk dat de barokke trends niet volgt maar mee definieert. En ook voor de binnenzijde zorgde het team van designer Laurens Van Den Acker voor een hoop stijlopties. Een deel daarvan is echter zand in de ogen van de consument - bij een deel van de materialen en assemblage hebben we opmerkingen: te veel hard plastic en zelfs de sierlijsten hadden hun origine als oliederivaat wat beter kunnen camoufleren. En dat een met leder omrand stuur een plastic inleg heeft, juist waar je je handen moet leggen is gewoonweg dom.

Ook in het weggedrag is de Clio IV een yuppie. Een erg rigide koetswerkcontrole levert een beperkte tolerantie voor oneffenheden op, terwijl het koetswerk in het betere bochtenwerk natuurlijk wel goed onder controle wordt gehouden. Minpunten voor comfort, pluspunten voor stuurpret dus. En de kleine 1.5l dieselmotor blijft één van onze favoriete centrales uit het segment. Z'n sprinttijd van 11,7 tellen gooit dan wel geen grote ogen, het beschaafde karakter en de gewilligheid waarmee hij z'n werk doet maakt alles goed. Hij is ook zuinig, met een opgegeven verbruiksgemiddelde van 3,4l/100km of 90gr/km CO2-afgifte. Bekijk 'm hier vanuit verschillende hoeken.

Geef commentaar
comments by Disqus