BMW 116d Efficient Dynamics Conclusie

BMW 116d Efficient Dynamics
Bekijk 31 foto's
Door: AUTO55 23-10-2012

De vloek van het CO2-monster rust zwaar op het bedrijfsleven. BMW is zich daar van bewust en kwam daarom met Efficient Dynamics op de proppen. Met succes overigens; De 520d ED lust in praktijk minder dan verwacht en de 320d met achtervoegsel stelt zich met pakweg 5l/100km tevreden.

Vandaag zoeken we het lager op de ladder, in de coulissen van de 1-reeks welbepaald. De voorlopig kleinste BMW op de markt is er ook als 116d tout court, maar dat exemplaar behuist een onlogische tweelitermotor. Het vermogen is evenwel gelijk, en de prijs ook, waardoor we zijn bestaansrecht in vraag stellen. Leve de Efficient Dynamics dus. Tenminste, als je er eveneens € 24.400 voor wil neertellen - en in dat geval genoeg hebt aan een setje wieldoppen op stalen velgen.

De dorst- en CO2-remmers kunnen we in verschillende hoeken gaan zoeken. De koets staat lager op poten en steunt - in dit geval - op vijfspaaks 16-duimers met een verlaagde rolweerstand. Maar het echte werk vinden we natuurlijk onderhuids terug. De 1.6 liter turbodiesel met koosnaam Twinpower kreeg een een verhoogde injectiedruk, remenergierecuperatie, start-stop en een doelbewuste afstelling van het gaspedaal, de versnellingsbak - met langere schakelwegen - tot de airconditioning toe. Elektronische stuurbekrachtiging komt tegenwoordig zelfs in de Porsche 911 aan bod, dus daar valt weinig nieuws te rapen. Een schakelindicator is ook van de partij en valt onder de noemer Eco-pro.

Hoewel de 116pk sterke zelfontbrander niet de sportiviteit van krachtiger collega's met zich meedraagt, blijft de boetedoening beperkt. Dat heeft hij te danken aan een degelijk uitgewerkte balans en de aandrijving op de achterwielen. Waar de sprintcijfers voor zelfverklaarde BMW-adepten wellicht niet volstaan, maakt onze testwagen dat ruimschoots goed door 99g/km CO2 uit te blazen en minder dan 5l/100km te verbruiken. In het echte leven dan nog.

Geef commentaar
comments by Disqus